Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός

Βιογραφία των Αγίων και Γερόντων τις Εκκλησίας μας

Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές

Απάντηση
NIKOSZ
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 6135
Εγγραφή: Τετ Οκτ 04, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: Αθηνα

Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός

Δημοσίευση από NIKOSZ »

Ο ΑΤΛΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ

(19 Ιανουαρίου)

Πρωτ. π. Γεωργίου Παπαβαρνάβα

Εικόνα


Ο άγιος Μάρκος Επίσκοπος Εφέσου ο Ευγενικός είναι γνωστός και αγαπητός στον Ορθόδοξο κόσμο, για τον ζήλο και τους αγώνες του υπέρ της Ορθοδόξου πίστεως. Στην ληστρική ψευδοσύνοδο Φερράρας - Φλωρεντίας, όπου οι Ορθόδοξοι σύρθηκαν, παρά την θέλησή τους, όπως θα αναπτύξουμε πιο κάτω, πάλαιψε με όλες του τις δυνάμεις μόνος εναντίον όλων, όχι μόνο των λατίνων, αλλά και των λατινοφρόνων. Οι δεύτεροι, αντί ως Ορθόδοξοι να σταθούν στο πλευρό του και να τον στηρίξουν, αντίθετα τον επίεζαν με διάφορα αληθοφανή επιχειρήματα να υπαναχωρήση. Στάθηκε όμως βράχος ακλόνητος χάρη της πίστεως σε σημείο που ο πάπας αναγκάστηκε να ομολογήση, όταν πληροφορήθηκε ότι ο Μάρκος δεν υπόγραψε το ενωτικό έγγραφο, “λοιπόν, εποιήσαμεν ουδέν”, δηλαδή δεν εκάναμε απολύτως τίποτε.

Ο Επίσκοπος Εφέσου δεν ήταν φανατισμένος και ξεροκέφαλος, όπως υποστηρίζουν οι λατίνοι και οι λατινόφρονες, αλλά είχε εμπειρία Θεού και γνώριζε πολύ καλά την αληθινή πίστη, όπως αποκαλύφθηκε και παραδόθηκε από τον Χριστό και τους Αγίους Αποστόλους και ερμηνεύεται από τους θεουμένους Αγίους “εν τη Εκκλησία”, και δεν μπορούσε να ανεχθή την παραχάραξη και αλλοίωσή της από τους Φράγκους. Άλλωστε, τους οκτώ πρώτους αιώνες μετά την γέννηση του Χριστού και στο δυτικό τμήμα της Ρωμηοσύνης, της λεγομένης βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η πίστη ήταν Ορθόδοξη και ανόθευτη, όπως και στο ανατολικό, γιʼ αυτό έχουμε στο Αγιολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας και Ορθοδόξους Πάπες. Όμως μετά την κατάληψη του δυτικού τμήματος της Αυτοκρατορίας από τους Φράγκους, αυτοί εξεδίωξαν τους Ορθοδόξους Κληρικούς, έβαλαν άλλους δικούς τους και το χειρότερο από όλα ενόθευσαν την Ορθόδοξη πίστη με διάφορες αλλοιώσεις και προσθήκες. Αλλοίωσαν το Σύμβολο της πίστεως το οποίο συνέταξαν η Πρώτη και Δευτέρα Οικουμενικές Σύνοδοι και το κατοχύρωσε και η Τρίτη, αναθεματίζοντας όλους όσους επιχειρήσουν να το αλλοιώσουν αφαιρώντας ή προσθέτοντας κάτι σε αυτό. Οι Φράγκοι, όμως, παρά την ρητή και αυστηρή απαγόρευση επρόσθεσαν στο “Πιστεύω” το Filioque, που σημαίνει και εκ του Υιού. Δηλαδή ότι το Άγιον Πνεύμα εκπορεύεται όχι μόνον εκ του Πατρός, αλλά και εκ του Υιού, παρά το ότι και στην Καινή Διαθήκη ο Χριστός το λέγει καθαρά ότι το Άγιον Πνεύμα “παρά του Πατρός εκπορεύεται”. Αυτή η προσθήκη δημιουργεί τεράστια προβλήματα, αφού εισάγει διαρχία στην Θεότητα και υποτιμά το Άγιον Πνεύμα το Οποίον είναι ισότιμο προς τον Πατέρα και τον Υιό. Δυστυχώς η στενότης του χώρου δεν επιτρέπει περισσότερα στο θέμα αυτό. Επίσης εισήγαγαν και το “πρωτείον” του πάπα, την διδασκαλία περί του “καθαρτηρίου πυρός” κ.ά. Οι Ορθόδοξοι, όπως είναι φυσικό, αντέδρασαν και στις αρχές του 11ου αιώνος φτάσαμε στο οριστικό σχίσμα.

Τον 15ον αιώνα, λίγο πριν από την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, οι Ρωμηοί εζήτησαν την βοήθεια των Φράγκων, για να αντιμετωπίσουν τους Τούρκους. Αυτοί εθεώρησαν ότι τους εδόθη η ευκαιρία, που πάντα ζητούσαν, για να υποτάξουν την Ορθοδοξία. Για να προσφέρουν λοιπόν την βοήθειά τους έθεσαν ως προϋπόθεση την ένωση των δύο Εκκλησιών. Έτσι, οι Ορθόδοξοι εσύρθηκαν σε έναν διάλογο και έναν αγώνα άνισο, αφού οι Φράγκοι με κάθε τρόπο τους εξεβίαζαν να δεχθούν τις καινοτομίες τους. Τους άφηναν νηστικούς, τους απαγόρευσαν την έξοδο και την επιστροφή στην πατρίδα τους και στο ποίμνιό τους, και όσοι Κληρικοί κατόρθωσαν να δραπετεύσουν καθηρέθησαν και βασανίστηκαν. Στο σύγγραμμα του Ιερομανάρχου Αθανασίου του Παρίου (18ος αιώνας) με τίτλο ο “Αντίπαπας”, που καλόν είναι να μελετηθή από όλους τους Ορθοδόξους, αναφέρονται συγκλονιστικά γεγονότα γύρω από αυτήν την ψευδοσύνοδο και τους υπεράνθρωπους αγώνες του αγίου Μάρκου, τον οποίον ονομάζει Άτλαντα της Ορθοδοξίας. Γράφει μεταξύ άλλων: “Εις όλα τα Ορθόδοξα των πιστών συστήματα τον αγιώτατον Μάρκον της Εφέσου παρρησιάζω σήμερον. Μάρκον εκείνον λέγω, τον οποίον η Ανατολή ανέτειλεν, αλλʼ η Δύσις έφριξε. Μάρκον εκείνον τον φωστήρα της Ανατολικής Εκκλησίας και κεραυνόν της δυτικής αγερωχίας. Μάρκον εκείνον, το στόμα των θεολόγων, την δόξαν των Ορθοδόξων, τον υπερθαύμαστον αθλητήν, τον μόνον αήττητον και αδαμάντινον άνθρωπον”.

Ο διάλογος με τους λατίνους, όπως και με άλλες Χριστιανικές ομολογίες, μπορεί να αποδώση καρπούς, εάν γίνεται, βέβαια, σε κλίμα αγάπης και ελευθερίας, αλλά κυρίως από πρόσωπα εντεταγμένα στο κλίμα της Ορθοδόξου Παραδόσεως. Από αληθινούς θεολόγους που βιώνουν τον Θεό και ακολουθούν την διδασκαλία των θεοπτών αγίων Πατέρων, που γνωρίζουν καλά τις αλήθειες του Ευαγγελίου, όπως ερμηνεύονται και βιώνονται στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ο φανατισμός είναι ξένος προς το πνεύμα του Ευαγγελίου, όπως και η απεμπόληση της αληθινής πίστης προς χάρη μιας ψεύτικης αγάπης. Αυθεντική αγάπη δεν μπορεί να υπάρξη έξω από την ανόθευτη πίστη. Η επιστροφή στην “μίαν, αγίαν, καθολικήν και αποστολικήν Εκκλησίαν”, η οποία κατέχει την Ορθόδοξη πίστη, αποτελεί τον αληθινό τρόπο ενώσεως “εν αγάπη και αληθεία”.

http://www.vic.com/~tscon/parembasis/1998/98_01_06.htm
YiaVi
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 737
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 24, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Αθήνα

ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ

Δημοσίευση από YiaVi »

τω Παναγιωτάτω και Οικουμενικώ Πατριάρχη κυρίω κυρίω Βαρθολομαίω
τω Μακαριωτάτω Αρχιεπισκόπω Αθηνών και Πάσης Ελλάδος
κυρίω κυρίω Χριστοδούλω
τω Σεβασμιωτάτω Μητροπολίτη Σύρου, Τήνου, Άνδρου κυρίω κυρίω Δωροθέω τω Βού
και πάσι τοις αυτών οικουμενιστικοίς διδάγμασι και πράξεσι επομένοις
αγιωτάτοις αρχιερεύσι, ιερεύσι, μοναχοίς τε και λαϊκοίς,

επί τη ευσήμω ταύτη ημέρα της πανευφροσύνου μνήμης
του εν Αγίοις Πατρός Ημών και Διδασκάλου της Ορθοδόξου Πίστεως
και Στύλου της Ορθοδοξίας
Μάρκου αρχιεπισκόπου Εφέσου του Ευγενικού,

εύχομαι ολοψύχως και εκ της θέσεως ταύτης

εις πολλά έτη
και όπως Κύριος ο Θεός σκεδάση και αποτρέψη
πάντα τα κατά της άγιωτάτης ημών Ορθοδόξου πίστεως
διανοήματα και διαβήματα αυτών.


justin
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 508
Εγγραφή: Δευ Δεκ 04, 2006 6:00 am

AΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ

Δημοσίευση από justin »

ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ

Θείας πίστεως ομολογία
Μέγαν εύρατο η εκκλησία
Ζηλωτήν σε θείε Μάρκε πανεύφημε
Υπερμαχούντα πατρώου φρονήματος
Και καθαιρούντα του σκότους υψώματα.
Όθεν άφεσιν Χριστόν τον Θεόν ικέτευε
Δωρίσασθαι ημίν τοις σε γεραίρουσι.

Πανοπλίαν άμαχον ενδεδυμένος θεόφρων
Την οφρύν της δυτικής ανταρσίας κατέσπασας
Όργανον του Παρακλήτου γεγενημένος
Πρόμαχος Ορθοδοξίας προβεβλημένος.
Διά τούτο σοί βοώμεν,
ΧΑΙΡΟΙΣ Ω ΜΑΡΚΕ , ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΥΧΗΜΑ.
justin
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 508
Εγγραφή: Δευ Δεκ 04, 2006 6:00 am

Δημοσίευση από justin »

ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ, ENAΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
-καί πώς αντιμετώπισε τους ψευδάδελφους ψευδεπισκόπους-.( από το συναξάρι εκδ. Ίνδικτος).

....Με πνεύμα σταθερά προσηλωμένο στό Θεό και καθαρμένο διά της προσευχής , ο άγιος Μάρκος εξέθεσε με νηφαλιότητα την διδασκαλία της Αγίας Γραφής και των Πατέρων περί της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος.(1)

Όταν οι λατίνοι θεολόγοι έλαβαν τον λόγο , εξουδένωσαν το ακροατήριο κατά την διάρκεια ατέλειωτων συνεδριάσεων , με λεπτολόγα επιχειρήματα που υποστηρίζονταν από ολόκληρο διαλεκτικό μηχανισμό και πλήθος πατερικών αναφορών εκτός συμφραζομένων , ή ερμηνευμένων λαθεμένα. (2)

Ο αγώνας έμοιαζε σαν αυτόν του Δαυίδ και Γολιάθ. Στο διάστημα αυτό οι μητροπολίτες Νικαίας Βησσαρίων και Κιέβου Ισίδωρος εξελίχθηκαν σε ένθερμους θιασώτες της ένωσης – είτε από προσωπική φιλοδοξία ( έγιναν αμέσως μετά καρδινάλιοι του πάπα) είτε λόγω της παλαιάς εχθρότητας του βυζαντινού ουμανιστικού ρεύματος έναντι στον ησυχασμό και τον μοναχισμό που εκπροσωπούσε ο Μάρκος - , μηχανεύονταν στα παρασκήνια τρόπους να πείσουν τους άλλους ιεράρχες ότι οι λατίνοι δεν αποχωρίστηκαν την αλήθεια και ότι η διδασκαλία τους περί του Αγίου Πνεύματος δεν ειναι αιρετική , αλλά απλώς ανέπτυξαν την παραδοσιακή διδασκαλία με την δική τους γλωσσική διατύπωση.(3)

Εξουδενωμένοι από τόσες ημέρες αργίας , από την έλλειψη συνδρομής για τις ανάγκες διαβίωσής τους και από την υπεροψία των λατίνων , ανήσυχοι γιά την τύχη της Κωνσταντινουπόλεως που βρισκόταν υπό την απειλή των απίστων , νιώθοντας ότι είχαν πέσει στην παγίδα , οι επίσκοποι αφέθηκαν λίγο- λίγο να υποκύψουν σε μια συμβατική ένωση , γιά την οποία ο Πατριάρχης και ο Αυτοκράτωρ δεν έπαυαν να πιέζουν.(4)

Καθώς η δογματική συζήτηση κατέληξε σε αδιέξοδο , ήθελαν να δοθεί ένα τέλος , σκοπεύοντας να αναιρέσουν την πράξη τους, μόλις επέστρεφαν σε βυζαντινό έδαφος. Όμως παρά τις πιέσεις και τις ύβρεις των αντιπάλων του , ο άγιος Μάρκος έμεινε ακλόνητος. «Δέν επιτρέπεται να κάνουμε κανέναν συμβιβασμό όσον αφορά την Πίστη» , ομολογούσε.(5)

Είχε διαπιστώσει ότι ήταν ανώφελο να αντιλέγει στα σοφίσματα των λατίνων , και καθώς μεταξύ των βυζαντινών η διχόνοια ολοένα αυξανόταν ,αποφάσισε να αποσυρθεί από τον αγώνα και να δείξει την αποδοκιμασία του υποφέροντας σιωπηλά.(6)

Οι λατίνοι τότε αποθρασύνθηκαν, αρνήθηκαν και εκείνοι τον συμβιβασμό και απαίτησαν στο εξής να αναγνωρίζουν οι Έλληνες το φιλιόκβε και να αποδέχονται ορισμένα απο τα λειτουργικά έθιμα των λατίνων.(7)

Αφού υποχώρησαν οι τελευταίες αντιστάσεις της συνειδήσεως των Ελλήνων , κατά διαταγή του Αυτοκράτορα , υπέγραψαν τελικά όλοι το διάταγμα της ψευδοενώσεως.

Στην πραγματικότητα δεν επρόκειτο περί ενώσεως . Κατά την επίσημη λειτουργία που τελέστηκε ενώπιον του πάπα και όλης της Συνόδου , στίς 6 Ιουλίου 1439 , διαβάστηκε ο ψευδώνυμος όρος στις δύο γλώσσες , κανείς όμως Έλληνας δεν κοινώνησε και οι δύο αντιπροσωπίες , τοποθετημένες από τις δύο πλευρές του θυσιαστηρίου , δεν αντάλλαξαν ούτε τον ασπασμό της ειρήνης.(9)

Οάγιος Μάρκος ήταν ο μόνος που αρνήθηκε να υπογράψει. Όταν το έμαθε ο π;aπας Ευγένιος ανεφώνησε: « Ο επίσκοπος Εφέσου δεν υπέγραψε, μα τότε δεν κάναμε τίποτε!».(10)

Φθάνοντας στην Κωνσταντινούπολη , ύστερα από δεκαεπτά μήνες απουσίας , οι πρωτεργάτες της ψευδοένωσης έγιναν δεκτοί με γενική περιφρόνηση και αποδοκιμασία από τον κλήρο και τον λαό.Το σύνολο των πιστών , έθνος άγιον, βασίλειον ιεράτευμα , που είναι φορείς του πληρώματος της εκκλησίας και παραμένει το ύστατο κριτήριο των συνόδων , ο λαός του Θεού , απέρριψε παμψηφεί την ψευδοσύνοδο της Φλωρεντίας και εγκατέλειπε τους ναούς όπου ο κλήρος επρόσκειτο στούς ενωτικούς , ενώ απεναντίας χαιρετούσε τον άγιο Μάρκο ως νέο Μωυσή , ως ομολογητή της πίστεως και στύλο της εκκλησίας.(11)

Διακόπτοντας την σιωπή του ο άγιος ξεκίνησε εκστρατεία κατά της ενώσεως , ή μάλλον υπέρ της αποκαταστάσεως της ενότητος της Ορθοδόξου εκκλησίας , όχι μόνο με τα κηρύγματα και τα γραπτά του , αλλά και με τα δάκρυα και με τις προσευχές του. Έλεγε: «είμαι πεπεισμένος ότι όσο απομακρύνομαι απο αυτούς ( τους ενωτικούς) τόσο πλησιάζω τον Θεό και όλους τους Αγίους και όσο χωρίζομαι από αυτούς τόσο πιό πολύ ενώνομαι με την αλήθεια».(12)

Σχόλια
(1) Χωρίς προσευχή δεν γίνεται τίποτε.
(2) Γνωστή τακτική, επαναλαμβάνεται και σήμερα.
(3) Βλέπε διδασκαλία τους γιά το procedere
(4) Bλέπε άρθρο του Κορναράκη στον Ο.Τ, περί κοπώσεως...
(5) Βλ. «σημεία των καιρών» Αγ. Παϊσίου, για την εξωτερική άρνηση , που τελικά είναι άρνηση. Οποιαδήποτε συμβατική , εξωτερική ή τύποις “ένωση” με αιρετικό , σε άρνηση δεν καταλήγει;
(6) Βλ. συναξάρια για το τι σημαίνει “σιωπή” Αγίου και εφημερίδες τι σημαίνει «διάλογος» με αιρετικό...
(7) Πάντα αγριεύουν οι αιρετικοί(συγγνώμη, ετερόδοξοι) όταν συναντούν αντίσταση...
ΒΛ. ΣΗΜΕΡΙΝΉ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑ...ποιός είναι άραγε ο σημερινός αυτοκράτωρ;
(9) Σύγκρινε με σημερινή θλιβερή πραγματικότητα...Το τι ασπασμοί πέσανε...
(10) Ο άγιος Μάρκος ήταν ,κατά θεία πρόνοια, αναπληρωτής με δικαίωμα υπογραφής των πατριαρχών Ιεροσολύμων, Αντιοχείας και Αλεξανδρείας και έξαρχος της Συνόδου....
(11) ...... τι χρεία έχομεν μαρτύρων; Ελπίζω μόνο ο λαός της Κωνσταντινούπολης σήμερα να κατοικεί στο Άγιον Όρος...

(12) Υπάρχουν άραγε σήμερα Ιεράρχες που να εμπνέονται από τον Άγιο Μάρκο; Ας προσευχηθούμε στον Κύριο να μας δώσει έναν. Αρκεί.
giannisxr
Συστηματικός Αποστολέας
Συστηματικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 222
Εγγραφή: Δευ Δεκ 31, 2007 6:00 am

Δημοσίευση από giannisxr »

ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΠΟΥΣ ΜΑΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΙΣ 19/1
η αναλυση σκοτωνει την αγαπη
(αγιος νικολαος βελιμιροβιτς)
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βίοι Αγίων και Γερόντων”