H απεικόνιση των γυμνών μερών του σώματος
Δημοσιεύτηκε: Πέμ Δεκ 07, 2006 9:40 am
Αντίθετα με τα άλλα ρεύματα και σχολές της ζωγραφικής, η μορφοποίηση του σχεδίου και του χρώματος στην απεικόνιση των γυμνών μερών του σώματος είναι κανόνας στην βυζαντινή αγιογραφία. Με την απόρριψη της φυσικής γραμμής του σχεδίου, εξαφανίζεται και το φυσικό κάλλος. Οι όγκοι των γυμνών μερών αποδίδονται με γεωμετρική σχηματοποίηση. Οι ώμοι αποδίδονται σφαιρικά, ενώ τα υπόλοιπα γυμνά μέρη του σώματος παραμορφώνονται εσκεμμένως και αποδίδονται με απόλυτο αφύσικο τρόπο. Τα απότομα φωτεινά λάμματα επάνω στο σκούρο προπλασμό της σάρκας δημιουργούν ιερότητα και υπερβατική ατμόσφαιρα. Η εκ μέρους της ορθόδοξης αγιογραφικής παράδοσης υιοθέτηση αυτής της αφύσικης απεικόνισης των γυμνών μερών του σώματος εντάσσεται ασφαλώς στην γενική αρχή που αναφέραμε παραπάνω, της απομάκρυνσης από τα γήιν;α, της χρήσης της ζωγραφικής όχι ως μέσου απόδοσης της ρεαλιστικής ανθρώπινης πραγματικότητας, αλλά του υπερβατικού κόσμου και των πνευματικών και μόνο μηνυμάτων που τα εικονιζόμενα πρόσωπα και σκηνές υπενθυμίζουν και μεταδίδουν αεναώς στο βλέποντα πιστό.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο στόχος της ορθόδοξης αγιογραφίας δεν είναι να ικανοποιήσει τον θεατή, αλλά να τον διδάξει τις βασικές αλήθειες του δόγματος και να του εμφυσήσει πνευματικές αρχές και αξίες.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο στόχος της ορθόδοξης αγιογραφίας δεν είναι να ικανοποιήσει τον θεατή, αλλά να τον διδάξει τις βασικές αλήθειες του δόγματος και να του εμφυσήσει πνευματικές αρχές και αξίες.