Μέγας Αγιασμός

Συζητήσεις και γνώμες για τα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας. Θέματα Λατρείας.

Συντονιστής: Συντονιστές

aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24979
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από aposal »

max1 έγραψε:Τι να πω;
Αν και οι ιερείς δε συμφωνούν μεταξύ τους, τι να πούμε εμείς;
Και να φανταστείς Απόστολε πως λίγο πριν το Μεγάλο Αγιασμό ξεχάστηκα (γιατί νόμιζα πως προηγείται το Αντιδώρου) και έφαγα το Αντίδωρο μέσα στην εκκλησία και γυρίζει μια κυρία και μου φωνάζει δυνατά:" Μα τι κάνει αυτός; Τρώει το Αντίδωρο πριν τον Αγιασμό"
Και φυσικά με έκανε ρόμπα γιατί γύρισαν όλοι και με κοιτούσαν!!! :oops: :oops:
Αυτά, κατά την άποψή μου είναι αγνοήματα και όχι αμαρτήματα, εφόσον πράτουμε έτσι λόγω άγνοιας και όχι αδιαφορίας, ή αλλαζονίας! Για τα αμαρτήματα πρέπει να φοβόμαστε!
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
HXOS
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 339
Εγγραφή: Δευ Σεπ 18, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ΓΙΑΝΝΗΣ@ΚΡΗΤΗ

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από HXOS »

O APOSAL EΓΡΑΨΕ:
Παραθέτω από έντυπο που εκδίδει ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου (ενορία μου) :

Μικρός και μεγάλος αγιασμός

Ο μικρός αγιασμός θεσπίστηκε κατά τον 8ο ή 9ο αιώνα και ετελείτο κάθε πρώτη του μήνα στους ναούς για να συγκρατήσει τους πιστούς, οι οποίοι επιδίδοντο σε νεομηνίες, σε παγανιστικές πράξεις και σε μαντείες με ύδατα πηγών. Και η Εκκλησία για να εκτοπίσει αυτήν την κακοδοξία θέσπισε τον αγιασμό των υδάτων στους αγιασμούς κάθε πρωτομηνιά. Αυτό τηρείται μέχρι σήμερα. Μικροί αγιασμοί γίνονται για πολλές περιπτώσεις. Οι αγιασμοί, είτε είναι μικρός, είτε μεγάλος, δεν διαφέρουν ως προς την αγιαστική χάρη, αλλά είναι ίσοι. Είτε τελείται την παραμονή των Θεοφανείων, είτε ανήμερα, είτε άλλη ημέρα, πρόκειται για αγιασμένο νερό. Λέγεται μεγάλος, ο αγιασμός των Θεοφανείων, γιατί γίνεται με μεγάλη επισημότητα και τελετουργικότητα, λόγω της εορτής. Ο μικρός γίνεται ταπεινότερα. Αλλά είναι ίσοι μεταξύ τους. Είναι σαν την Θεία Κοινωνία, η οποία, είτε ιερουργηθεί με την παρουσία πλήθους αρχιερέων, είτε από κάποιον ταπεινό άγνωστο και αγράμματο ιερέα, είναι το ίδιο πράγμα, διότι και οι δύο είναι ο αναστημένος Ιησούς.
Ο αγιασμός, μικρός ή μεγάλος, φυλάσσεται σπίτι με τον ανάλογο σεβασμό και τον χρησιμοποιούμε σε κάθε χρεία επιτήδειο, όπως μας λέει η Εκκλησία. Μπορούμε να τους αναμίξουμε. Πολλοί πιστοί νοιώθουν φόβο και δέος, σαν να απειλούνται, όταν αναμίξουν τους αγιασμούς. Και αν υποθέσουμε ότι ο μεγάλος αγιασμός υπερέχει του μικρού, τι θα συμβεί; Απλούστατα θα γίνει και ο μικρός αγιασμός μεγάλος, κατά την φράση του Αποστόλου Παύλου, «το έλασσον ευλογείται υπό του μείζονος».
Δεν πρέπει να ταυτίζεται με τη Θεία Κοινωνία. Ούτε καν σκέψη σύγκρισης δεν πρέπει να γίνεται, γιατί θεωρείται αίρεση και βλασφήμια. Η Θεία Κοινωνία είναι αυτός ο Κύριος, το αναστημένο και θεωμένο Σώμα και Αίμα του Χριστού μας και δεν έχει υποκατάστατα, ή κάτι που να του είναι ανάλογο. Ο Χριστός είναι ο μόνος Κύριος Θεός και Δεσπότης και τίποτε δεν τον υποκαθιστά, ουδέ αυτή η Παναγία Μητέρα και οι Άγιοι Πάντες. Ο αγιασμός είναι νεράκι αγιασμένο, όση αφιαστική χάρη και αν του δοθεί. Σώμα Χριστού δεν είναι, ούτε γίνεται. Μην πλανώμεθα. Το αγιασμό των Θεοφανείων τον χρησιμοποιεί η Εκκλησία για τον αγνισμό μιανθέντων αγγείων ή τροφίμων. Με τον αγιασμό της παραμονής αγιάζουμε και τα ζώα μας ακόμη, ενώ τον αγιασμό της εορτής των Θεοφανείων τον πίνουν και αυτά τα θαλάσσια ζώα, ή όσα ζουν σε ποτάμια ή δεξαμενές, όταν τα νερά τους αγιάζονται.
Νηστεία για τη λήψη του Αγιασμού δεν υπάρχει. Ούτε κατά την εορτή των Θεοφανείων, ούτε σε άλλη περίπτωση. Κατά τον Άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη, η νηστείας της παραμονής των Θεοφανείων γίνεται για την δική μας προετοιμασία, προς υποδοχήν του επιφανέντος Χριστού. Πολλοί χριστιανοί, από κακή πληροφόρηση, δεν κοινωνούν των Αχράντων μυστηρίων κατά τα Θεοφάνεια, γιατί θα πιουν τον μεγάλο Αγιασμό. Αυτό συνιστά πλάνην οικτρά. ΚΑΙ θα κοινωνήσουμε ΚΑΙ, στη συνέχεια, θα πιούμε αγιασμό. Η σειρά λήψεως έχει ως εξής :
1. Κοινωνία, γιατί αυτή είναι η Σάρκα και το Αίμα του Χριστού.
2. Αντίδωρο, γιατί είναι σύμβολο της κοιλίας της Θεοτόκου.
3. Αγιασμός, και μετά ακολουθούν τα κόλλυβα κλπ

Αυτά πρέπει να τηρούνται από τους Ορθόδοξους Χριστιανούς.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος
ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΑΠΟΛΥΤΑ ΟΠΩΣ ΣΥΜΦΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΕΝΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΓΡΑΨΑΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΑ.
Εικόνα
ΣΥΝ ΘΕΩ ΠΑΝΤΑΧΟΥ,ΦΟΒΟΣ ΟΥΔΑΜΟΥ.
Άβαταρ μέλους
panos0
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 590
Εγγραφή: Σάβ Οκτ 28, 2006 5:00 am

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από panos0 »

Κοιταχτε οσο αφορα την ισοδυναμια με την Θεια Κοινωνια εχει επικρατησει λανθασμενα επειδη οι ιερεις σε αυτους που ειχαν επιτιμιο ελεγαν να πινουν μεγαλο Αγιασμο ετσι αυτοι νομιζαν οτι ειχαν την ιδια αξια αφου ο ελεγαν "μου ειπε παρε αυτο αντι για Θ. κοινωνια αρα κοινωνια και μεγας αγιασμος το ιδιο".

Οσο αφορα την διακριση Μεγαλου και Μικρου Αγιασμου μην λεμε οτι δεν υπαρχει η ιδια η εκκλησια το κανει πχ "φυλαει" Μεγαλο και οχι ο μικρο Αγιασμο.

ΑΛΛΗ ΧΡΗΣΗ Ο ΕΝΑΣ ΑΛΛΗ Ο ΑΛΛΟΣ

Τωρα οσο αφορα την σειρα ναι στο Ορος εχουν το αντιδωρο μετα την Θ.Κοινωνια, αλλα παλι εγω εχω δει να συμβολευουν ανθρωπους υπο επιτιμια να πιουν Μ. Αγιασμο.

Να πω εγω σαν Πανος τι σκεφτομαι, λοιπον κρατω το θυμιατο και στο αλλο χερι το λιβανι, λεει ο πατερ "Εξαιρετως..." βαζω το λιβανι επανω στο καρβουνακι, του παω το θυμιατο, θυμιαζει, μου το δινει, το παω πισω, τρεχω(τι να κανω..μονος μου ειμαι...), πιανω το πανερι του το παω, και ο πατερ ευλογει το αντιδωρο, βγαζει κατι κομματια,μου δινει και εμενα ενα (και επειδη κρατω το πανερι μου το αφηνει παλι στο πανερι) και μετα το παω και το αφηνω για να μοιραστει...
Ενω στον Αγιασμο τον Μεγα ολοκληρη ιστορια γινεται....να ευχες, να το Αγιο Πνευμα, να ενα να το αλλο, εμενα μου φαινετε ανωτερος παντως....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Δημοσ.: 590
Δημοσ.: 591 " Έρχομαι και εγώ...."

I'll take lives and show all no mercy that night
Attack those not knowing my force
Άβαταρ μέλους
Teri
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2330
Εγγραφή: Δευ Απρ 07, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Αικατερίνα@Θεσσαλονίκη

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από Teri »

Από άλλο θέμα, μεταφέρω και εδώ την απάντηση του Μάξιμου. Είναι λόγια των γερόντων από την πρόσφατη επίσκεψή του στο Όρος.
max1 έγραψε:Εκτός των άλλων τους ρώτησα και για το θέμα που συζητούσαμε περί Μεγάλου και Μικρού Αγιασμού και μου είπαν πως σε καμιά περίπτωση δεν είναι το ίδιο όπως λέχθηκε κάποτε. Ο Μεγ Αγιασμός πίνεται μόνο κατόπιν έγκρισης του Πνευματικού μας και αφού έχουμε νηστέψει την προηγούμενη μέρα. Επίσης πίνεται ΠΡΙΝ από το αντίδωρο.
Ο Μικρός Αγιασμός πίνεται και κάθε μέρα αρκεί να μην έχουμε φάει τίποτα πριν ΕΚΤΟΣ από αντίδωρο, το οποίο το τρώμε πριν το μικρό αγιασμό.
Το αγίασμα τέλος είναι νερό που εξέρχεται θαυματουργικώς, δεν το ανακατεύουμε με άλλο νερό αλλά μπορεί να το πιούμε κάθε ωρα και στιγμή της ημέρας ακόμη κι αν έχουμε φάει πριν.
Και κάτι ακόμα που έμαθα, σε λίγο θα κυκλοφορήσει από τον π. Βλάσσιο (που έγραψε το βιβλίο για τους αόρατες ασκητές του Άθωνα) ένα βιβλίο με τίτλο Σπήλαια και Αγιάσματα.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24979
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από aposal »

Αυτά έρχονται σε ΠΛΗΡΗ αντίθεση με όσα έμαθα από τον πρωτοπρεσβύτερο της ενορίας μου. Συγχωρέστε με, αλλά έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον συγκεκριμένο ιερέα της ενορίας μου!
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
max1
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 519
Εγγραφή: Τρί Σεπ 19, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: BE

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από max1 »

aposal έγραψε:Αυτά έρχονται σε ΠΛΗΡΗ αντίθεση με όσα έμαθα από τον πρωτοπρεσβύτερο της ενορίας μου. Συγχωρέστε με, αλλά έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον συγκεκριμένο ιερέα της ενορίας μου!
Όπως νομίζεις. Αλλά τόσοι ιερείς και μοναχοί να κάνουν λάθος και ένας να είναι ο σωστός; Έτσι κι αλλιώς ο καθένας είναι υποχρεωμένος να κάνει ότι του λέει ο Πνευματικός του, οπότε... ας κάνει ο καθένας κατά το δοκούν.
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24979
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από aposal »

Μου ακούγεται εξωφρενικό να γευόμαστε οτιδήποτε πριν το αντίδωρο! Το αντίδωρο είναι αυτό που τρώμε αντί των Τιμίων Δώρων (της Θείας Κοινωνίας). Πώς είναι δυνατόν να πιούμε αγιασμό πριν αυτού, που αντικαθιστά τα Τίμια Δώρα;
Γιατί έχουν διαφορετική ισχύ ο Μέγας Αγιασμός από τον απλό; Δηλαδή η Θεία Κοινωνία που προέρχεται από την Θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων έχει μεγαλύτερη ισχύ απ' ό,τι τις άλλες ημέρες;
Δεν ισχυρίζομαι ότι έχω επάρκεια γνώσεων, ώστε να επιμένω στο θέμα, απλά έχω εμπιστοσύνη στο ιερέα της ενορίας μου και θεωρώ ότι το θέμα είναι πολύ σπουδαίο για να κάνει λάθος! Μπορεί όμως εγώ να μην έχω καταλάβει καλά.
Από βδομάδα που θα περάσω από τον Ιερό Ναό της ενορίας μου θα επαναφέρω το ερώτημα στους ιερείς.

Πάντως το έντυπο της ενορίας μου ήταν σαφές :
aposal έγραψε:Μικρός και μεγάλος αγιασμός

Οι αγιασμοί, είτε είναι μικρός, είτε μεγάλος, δεν διαφέρουν ως προς την αγιαστική χάρη, αλλά είναι ίσοι. Είτε τελείται την παραμονή των Θεοφανείων, είτε ανήμερα, είτε άλλη ημέρα, πρόκειται για αγιασμένο νερό. Λέγεται μεγάλος, ο αγιασμός των Θεοφανείων, γιατί γίνεται με μεγάλη επισημότητα και τελετουργικότητα, λόγω της εορτής. Ο μικρός γίνεται ταπεινότερα. Αλλά είναι ίσοι μεταξύ τους. Είναι σαν την Θεία Κοινωνία, η οποία, είτε ιερουργηθεί με την παρουσία πλήθους αρχιερέων, είτε από κάποιον ταπεινό άγνωστο και αγράμματο ιερέα, είναι το ίδιο πράγμα, διότι και οι δύο είναι ο αναστημένος Ιησούς.
Ο αγιασμός, μικρός ή μεγάλος, φυλάσσεται σπίτι με τον ανάλογο σεβασμό και τον χρησιμοποιούμε σε κάθε χρεία επιτήδειο, όπως μας λέει η Εκκλησία. Μπορούμε να τους αναμίξουμε. Πολλοί πιστοί νοιώθουν φόβο και δέος, σαν να απειλούνται, όταν αναμίξουν τους αγιασμούς. Και αν υποθέσουμε ότι ο μεγάλος αγιασμός υπερέχει του μικρού, τι θα συμβεί; Απλούστατα θα γίνει και ο μικρός αγιασμός μεγάλος, κατά την φράση του Αποστόλου Παύλου, «το έλασσον ευλογείται υπό του μείζονος».
Νηστεία για τη λήψη του Αγιασμού δεν υπάρχει. Ούτε κατά την εορτή των Θεοφανείων, ούτε σε άλλη περίπτωση. Κατά τον Άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη, η νηστείας της παραμονής των Θεοφανείων γίνεται για την δική μας προετοιμασία, προς υποδοχήν του επιφανέντος Χριστού. Πολλοί χριστιανοί, από κακή πληροφόρηση, δεν κοινωνούν των Αχράντων μυστηρίων κατά τα Θεοφάνεια, γιατί θα πιουν τον μεγάλο Αγιασμό. Αυτό συνιστά πλάνην οικτρά. ΚΑΙ θα κοινωνήσουμε ΚΑΙ, στη συνέχεια, θα πιούμε αγιασμό. Η σειρά λήψεως έχει ως εξής :
1. Κοινωνία, γιατί αυτή είναι η Σάρκα και το Αίμα του Χριστού.
2. Αντίδωρο, γιατί είναι σύμβολο της κοιλίας της Θεοτόκου.
3. Αγιασμός, και μετά ακολουθούν τα κόλλυβα κλπ

Αυτά πρέπει να τηρούνται από τους Ορθόδοξους Χριστιανούς.
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
HXOS
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 339
Εγγραφή: Δευ Σεπ 18, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ΓΙΑΝΝΗΣ@ΚΡΗΤΗ

Re: Μέγας Αγιασμός

Δημοσίευση από HXOS »

ΚΑΙ ΕΓΩ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ . ΘΑ ΗΘΕΛΑ Ο ΜΑΧ 1 ΑΝ ΜΠΟΡΕΙ Ή ΣΕ Π.Μ ΝΑ ΜΑΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΜΕΡΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ.
Εικόνα
ΣΥΝ ΘΕΩ ΠΑΝΤΑΧΟΥ,ΦΟΒΟΣ ΟΥΔΑΜΟΥ.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Λειτουργικά Θέματα.”