Βυζαντινή Μουσική Υμνωδία (Δεξιά Κυρίου)

Συζήτηση για την Βυζαντινή Μουσική.

Συντονιστές: alex, Συντονιστές

Απάντηση
omirosx
Βασικός Αποστολέας
Βασικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 112
Εγγραφή: Κυρ Αύγ 10, 2008 5:00 am

Βυζαντινή Μουσική Υμνωδία (Δεξιά Κυρίου)

Δημοσίευση από omirosx »

Βυζαντινή Μουσική (Υμνωδία) Δεξιά Κυρίου
Ο Ορθόδοξος ύμνος-με την μουσικήν του-αποβαίνει μυστικός διάλογος Πλάσματος και Πλάστου, οδηγών τον πιστών εις την μ3τ’ Εκείνου μυστικήν ένωσιν. Πρ’επει να γνωρίζουμε, ότι εις όλλας γενικώς τας εκφάνσεις της , Εκκλησιαστικής τέχνης «εις μεν την Δύσιν» κατά τον καθηγητή Στεφανίδην, «καταβιβάζεται ο ουρανός εις την γην, ενώ εις την ανατολικήν Εκκλησίαν αναβιβάζεται η γη εις τον Ουρανόν
Διά της φωνής τινών παπών και μουσικολόγων της, η Παπική Εκκλησία παρεδέχθη, ότι « η οικία μουσική της Εκκλησίας είναι μουσική καθαρώς φωνητική. Αλλά και ο Πίος ο 9ος λέγει « Οφείλομεν να βεβαιώσωμεν ενταύθα, ότι το άσμα τη συνοδεία οργάνων δεν συνιστά κατ’ ουδένα τρόπον το ιδεώδες της μουσικής της Εκκλησίας…….Ένας ακόμη λόγος που καταφαίνεται η επιτροπή της Δυτικής Εκκλησίας είναι γεγονός, ότι η εισαγωγή των οργάνων και ιδιαίτερα του αρμονίου έγινε από το Ιγ και εξής, πράγμα που σημαίνει ότι μέχρι τότε δεν ήταν σε χρήση ¨η όπου υπήρχε μετά τον Ή αιώνα ήταν η εξαίρεση του κανόνος…………….
Της εκκλησιαστικής μουσικής οι ήχοι είναι οκτώ, της δε ευρωπαϊκής μόνον δύο, ο Maggiore, και ο Minore.
Η ιστορία διηγείται και ουδείς αρνείται, ότι επί Ηρακλείου ήσαν –25-ψάλται εν τη Μ. Εκκλησία, 160-αναγνώσται και 70-υποδιάκονοι. Έκ τούτων δ’ απάντων αποτελούντο χοροί και εκ διαδοχής έψαλλον ομοφώνως και ομοτόνως.

Των χορών δε ηγούντο οι Δομέστικοι «η Πρωτοψάλται, οίτηνες και διά χειρονομίας ωδήγουν. Κατά τους κάτω χρόνους εστείρευσαν οι εκκλησιαστικοί ημών πόροι, συνεπώς δε και εις τους ναούς ημών δεν ηδυνάμεθα πλέον να διατηρήσωμεν αξιοπρεπώς δύο μουσικούς χορούς εκ δοκίμων κατά τε την τέχνην και φωνήν ιεροψαλτών συγκροτημένους, αλλά μόνον δύο ιεροψάλτας, ών η μισθοδότησις ην και έστι πενιχρά. Εάν λοιπόν δύο κανονικούς ιεροψάλτας δεν δυνάμεθα να διατηρήσουμε εν τοις καθ’ ημάς ναοίς, πως οι ευρωπαϊζοντες ημών ομογενείς ζητούσι την τατράφωνον μουσικήν, ήτις προς εκτέλεσιν απαιτεί 8-12-μουσικούς;
Η Εκκλησιαστική μουσική υπέστη την επίδρασιν της τουρκικής μουσικής, χωρίς να εξαφανιστεί βεβαίως τα χαρακτηριστικά της Βυζαντινής. Διεκρίθει ο μουσικός Πέτρος Λαμπαδιάριος Πελοπονήσιος, εκ του δευτέρου ημίσεως της ΙΗ- εκατοετεριδος. Ούτος μετέβαλε την υπάρχουσαν τότε μουσικήν γραφήν, αλλά η υπαυτού εφευρεθείσα ως δυσνόητος, μεταρρύθμιση υπ’ άλλων –

Χρύσανθου Γρ. Χουρμουζίου το 1814-η δε τούτων μουσική αντικατάθει δια νέας υπό Γρηγορίου του Λεσβίου το 1827 Εκκλης.-ιστορία Στεφανίδου σελίς 762-
Η ψαλμωδία είναι επιστήμη και τέχνη είναι καλλιτεχνία και προσευχή, είναι νουθεσία και εμμελες κήρυγμα. Ο ιεροψάλτης χρησιμοποιεί το θείο δώρο, το φωνητικό του ταλέντο. Σπουδάζει μελετά τα ατελείωτα βιβλία.

Κατέχεται από αγωνία διότι πρέπει να είναι πάντοτε καλά φωνητικός. Υποβάλλεται σε ορισμένο τρόπο ζωής με περιορισμούς και φροντίδες ώστε κάθε Κυριακή και εορτή ν’ αποδώσει το τέλειο. Διδάσκει και προετοιμάζει τους βοηθούς της χορωδίας του.
Πάντοτε ανησυχεί για τις φωνητικές του χορδές που είναι τόσο λεπτό όργανο και προσβάλλεται από διάφορες ασθένειες πολλές φορές επικίνδυνες όπως η μόνιμη βραχνάδα και η υπερκόπωση.
Ο Ιγνάντιος ο Θεοφόρος (η παράδοση λέει ότι εκείνο το παιδί που επήρε Ο Κύριος στα γόνατα του όταν είπε αφήστε τα παιδιά να έρθουν προς τα εμένα και μη τα εμποδίζεται είναι ο Ιγνάντιος) ήταν ο πρώτος, ο οποίος διαίρεσε τον εκκλησιαστικό χορό σε δυό μέρη (δεξιό και αριστερό) κατά μίμηση του αρχαίου θεάτρου επιδιώκοντας ταυτόχρονα να επιφέρει πλήγμα κατά των γνωστικών ,
Και ο ιστορικός Σωκράτη, εισηγητής της αντιφωνίας εμφανίζεται ο Ιγνάντιος Αντιοχείας
Στον Αθηνογένη αποδίδεται ο ύμνος «φως ιλαρόν» τον οποίο ο Αθηνογένης έψαλλε κατά την παράδοση πορευόμενος προς το μαρτύριο το –290 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Διοκλητιανού.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Βυζαντινή Μουσική”