Για τη γλύκα της Βυζαντινής μουσικής Μέρος 2ον

Συζήτηση για την Βυζαντινή Μουσική.

Συντονιστές: alex, Συντονιστές

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 8:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

Για τη γλύκα της Βυζαντινής μουσικής Μέρος 2ον

Δημοσίευση από Harrys1934 » Τετ Ιαν 09, 2008 2:08 pm

Για Την Γλύκα της Βυζαντινής Μουσικής η Συνέχεια Με Συνέχεια Συνεχίζοντας την διήγηση για την εκκλησιαστική μουσική
Η βυζαντινή εκκλησιαστική Μουσική, δεν είναι απλώς ανθρώπινο επάγγελμα, αλλά θείον λειτούργημα. Δεν προσφέρεται δι’ ανθρωπίνους επιδιώξεις και συμφέροντα, αλλ’ εξαδαννικεύει το θρησκευτικόν αίσθημα και εξυψώνει το χριστιανικόν φρόνημα και πνεύμα. Η βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική τέρπει την ακοήν γδύνει την ψυχήν, κατανύσει την καρδίαν, συνουχεί τας συνειδήσεις και μεταρσιώνει τον νούν. Αύτη ενέχει το ηδύφθογγον έπος, το ηδήμολπον μέλος, το ηδύπνοον νόημα, όσα ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός ως καλλικέλαδος αηδόνι συνέθεσε και η λύρα του πνεύματος αυτού του Κοσμά Μαϊουμά εμελοποίησεν η μελωδία του Ρωμανού παρουσίασε και ο γλυκύτατος αυλός του Κουκουζέλη αντήχησε, και όλων των λοιπών υμνογράφων των ενδόξων της Εκκλησίας Αγίων οσίων και δικαίων η σύνθεσης και ο ύμνος ενεφάνισαν

ΓΕΡΑΣΗΜΟΣ ΜΙΚΡΑΓΙΑΝΝΑΝΙΤΗΣ
Μορφή του 20ου αιώνα……..Μεγάλος υμνογράφος ο Γ. Μικραγιαννανίτης ο οποίος κοιμήθηκε στις 7-Δεεκεμβρίου –1991-Ο κατά κόσμον Αναστάσιος Ιωάννου Γκαίκας γεννηθείς το –1904- Συνθέτης μυριάδων ύμνων…
…………Μουσικά όργανα δεν επιτρέπονται
στάση Ορθοδόξου Εκκλησίας στα μουσικά όργανα…
ο Γρηγόριος ο Νύσης υποστηρίζει ότι η χρήση οργάνων τέρπει περισσότερο το αυτί παρά την ψυχή, οπότε η μελωδία δεν υπηρετεί το σκοπό της.

Δεν πρέπει όμως να συγκρίνουμε τα ασύγκριτα. Ο Ορθόδοξος και η Δυτική εκκλησιαστική μουσική διαφέρουν ουσιωδώς. Ο σκοπός άλλωστε εις τον οποίον κατατείνουν ο Ορθόδοξος και ο Δυτικός μελωδός, δεν είναι ο αυτός.
Εις την Ανατολή προκειμένου περί της Εκκλησίας, έχομεν Μελωδών Υμνωδών. Εις την δυτική όμως έχομεν συνθέτην, όπως και εις την κοσμική μουσική. Παραδείγματος Τσιτσάνης, Γαβαλάς. Σκέψου να λέγαμε στον Τσιτσάνη να μας γράψει έναν Βυζαντινόν ΄ υμνον. ¨Ολοι οι μουζικάντηδες του κόσμου να μαζευτούν έναν Βυζαντινόν Υμνον δεν πρόκειται να κάνουν γιατί εκεί υπάρχει το Άγιο Πνεύμα που εμπνέει και θα το διαπιστώσετε ακόμη περισσότερο.
Ο πρώτος μελωδών προσεύχεται, ο δεύτερος βασικώς και κυρίως κάμνει τέχνη εις τον χώρον της Εκκλησίας..
Οι μελωδοί της Ορθοδόξου Εκκλησίας ήσαν ασκηταί εν τη κυρία της λέξεως έννοια. Ήσαν δε οι αυτοί και υμνογράφοι συναμφότερον τούτο υπενόει ο όρος μελωδός. Αργότερον θα εμφανιστούν οι μεταμελωδικοί υμνογράφοι, ότι γράφουν μόνον ύμνους, επί παλαιών μουσικών προτύπων, τα οποία όμως έχουν πλέον καθιερωθεί. Πάντα δε ούτοι έγραφον ύμνους, όχι ως ποιητικά γυμνάσια, αλλ’ ως υπούργημα εκκλησιαστικόν, ως άσκησιν και έργον μετανοίας. Δυνάμεθα να είπωμεν, ότι έβαπτον τον κάλαμον εις τα νάματα της πίστεως των, και τα δάκρυα της μετανοίας των. Την ικανότητα του μελωδείν< ελάμβανον εκ Θεού-περιπτώσεις Ρωμανού, Ιωσήφ του Σικελού κ.λ.π.
Ο δυτικός συνθέτης της Εκκλησίας αντιθέτως ανάγει την μουσική εις σκοπόν. Ο λόγος των ύμνων της δυτικής Εκκλησίας τολμώμεν να είπωμεν, είναι ως παιδικά ποιήματα εν συγκρίσει προς την Βυζαντινή υμνογραφίαν,. Τουναντίον η μουσική εκεί είναι λίαν περίτεχνος πομπώδης τέχνη. Αλλ’ ακριβώς αυτή η φύσις των Ορθοδόξων ύμνων απαιτεί και ανάλογον μουσικήν. Οι λόγοι τοιαύτη η μουσική των,. Λόγος και μουσική εις τον Ορθοδοξον Υμνον , άρρηκτος και οργανικώς συνδεδεμένα, αποτελούν ερμηνεία του μυστηρίου της Σωτηρίας. Και συνεχίζεται ως το τρίτον μερος της, για να ξέρουμε κάτι γύρω από την θαυμάσια μελωδία ότα την ακούμε στην Εκκλησία μας
Για τους φίλους Χάρης

Για τον κύριο Νίκο Άθως Εδώ.Θα γράψω μερικά ακόμη και θα κάνω τόπο στα νιατα μια και έχουν όρεξη να γράφουν Με πρώτη αιτία κύριε Νίκο γιατί μένεται απαθής στο ζήτημα για την διόρθωση της πρώτης σελίδας. Σε έναν δρόμο που περνούν τα κάρα, όταν αυξηθει η κυκλοφορία του δρόμου για να ελεχθεί και περιοριστούν τα δυστηχίματα βάζουν φώτα. Στο Σύδνευ η μεγάλη γέφυρα φτιάχτηκε αρχικός για χίλια κάρα να περνούν ημερεσίως. Σήμερα που υπολογίζεται να περνουν το εκατομύριο φτιάχνουν συνέχεια προεκτάσεις Εσείς γιατι μένετε αμετακίνητος με τόση κυκλοφορία που έχει δημιουτγηθεί; Ποτέ άλοτε δεν υπήρχε αυτός ο συνοστισμός στο γράψημο και να μην μένει ένα γραυτό πάνω από μία ημέρα. Και το πιο γρίγορο που θα εξαφνιστεί είναι ζήτημα αν μείνει δύο ώρες.
Δεν μένει άλλη υποψία το γιατί, έχετε πάρει από κάπου που σας επιρεάζουν αυτήν την διαταγή. Και εσείς φοβούμενος να μην σας κάνουν κακό πάλι βουλόσατε αυτιά και μάτια. Η διαφορά η μεγάλη είναι ότι πρώτα δεν ξέρατε από που ήρθε η αιτία μέχρι σας ανάγκασαν να το κλίσετε΄Σήμερα όμως που ξέρετε τον αίτιο γιατί φοβάστε. Και ένα άλλο που ανέχεσθε αυτό το όνομα να το επικαλούνται τα νέα παιδιά που δεν ξέρουν (δεν είναι το μόνο) σαν κάποιον που τους δίνει συμβουλές γιατι είπαμε φτάνει να φοράει ράσα ο παπάς και από εκεί και πέρα ακολουθώντας τις συμβουλές του παρασύρουν κι' αλλους
Εγώ θα περνώ όπως πρώτα σαν διαβάτης θα βλέπω και θα φεύγω.
Μπορεί και να γράφω μερικά κατά διαλίματα

Απάντηση

Επιστροφή στο “Βυζαντινή Μουσική”