Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Συντονιστής: Συντονιστές

Ermite
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 332
Εγγραφή: Κυρ Σεπ 03, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: Αθήνα-Βόλος-Θεσσαλονίκη-Πάτρα-Αίγιο

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από Ermite »

Ευχαριστώ πολύ γιά την ανταπόκριση.
Ήταν διαφωτιστική.

Αν προσέξετε, πρόκειται γιά Μήνυμα, γιά Ανακοινωθέν, της Συνάξεως των Προκαθημένων Ορθοδόξων Εκκλησιών, όπου βασικά ανακοινώνεται η Ομοφροσύνη και Ενότητα αυτών, καθώς και η γενικότερη "έγνοια", προβληματισμός, επαγρύπνηση πάνω σε σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, ΟΥΤΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΥΤΗΣ.

Ας έχουμε υπ'όψη μας ότι οι κοινοί Δημοσιογράφοι δεν ξέρουν από εκκλησιαστικό σκεπτικό.
Το βασικό δημοσίευμα της Romfea (Πέγκυ Ντόκου 11.1.09) βρίθει από αντιφάσεις, ανακρίβειες, εσφαλμένη ορολογία.
konstantinoupolitis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1080
Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από konstantinoupolitis »

Στην Εκκλησία έχουμε 7 Οικουμενικές Συνόδους και μία που θεωρείται συμπλήρωμα της 5ης και της 6ης η οποίες δεν προχώρησαν σε δογματισμό Κανόνων.

Ούτε 8η Οικουμενική είχαμε, ούτε 9η. Το αν θα συγκληθεί κάποτε μία νέα Οικουμενική και θα αναγνωρίσει τις τοπικές της Α΄ & Β΄ Συνόδου και του 1341, είτε ως τοπικές με οικουμενικό κύρος, είτε ως άμεσα Οικουμενικές που δεν ήταν, αυτό είναι κάτι που θα το δούμε αν το δούμε.

Το να ονομάζουμε απο μόνοι μας Συνόδους ως Οικουμενικές είναι Πανεπιστημιακές εξυπνάδες για να μην το χοντρύνω.
Άβαταρ μέλους
Captain Yiannis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 3182
Εγγραφή: Τρί Νοέμ 18, 2008 9:34 pm

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από Captain Yiannis »

Έχει γράφεί , σε ανακοίνωση , δημοσιευμένη από τον Filotas στο Athonitis forum.

//Νέα Διαθρησκευτική - Διορθόδοξη συνάντηση προσανατολίζεται να πραγματοποιήσει στην Ρόδο μέσα στους επόμενους μήνες το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.//

Τι σημαίνει , άραγε και επι της ουσίας <Διαθρησκευτική-Διορθόδοξη> ??
Συγχωρήστε μου κάποια αδυναμία να κατανοήσω την σχέση αυτών των δύο , μαζί.
Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν θα πρέπει να απαιτεί από τους άλλους τελειότητα.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
nikolaos-9

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από nikolaos-9 »

Captain Yiannis έγραψε:Έχει γράφεί , σε ανακοίνωση , δημοσιευμένη από τον Filotas στο Athonitis forum.

//Νέα Διαθρησκευτική - Διορθόδοξη συνάντηση προσανατολίζεται να πραγματοποιήσει στην Ρόδο μέσα στους επόμενους μήνες το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.//

Τι σημαίνει , άραγε και επι της ουσίας <Διαθρησκευτική-Διορθόδοξη> ??
Συγχωρήστε μου κάποια αδυναμία να κατανοήσω την σχέση αυτών των δύο , μαζί.
Το "διαθρησκευτικός" καπετάνιε μυρίζει, μυρίζει άσχημα... Ας δώσει ο Θεός να μην ονομαστεί αυτή η σύνοδος "Οικουμενική", γιατί θα πρέπει να ανησυχούμε.. Είναι πάρα πολλά τα ζητήματα που πρέπει να τεθούν, αλλά όχι να θεωρηθεί Οικουμενική μιά διαθρησκευτική σύνοδος. Ήμαρτον!
Άβαταρ μέλους
Captain Yiannis
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 3182
Εγγραφή: Τρί Νοέμ 18, 2008 9:34 pm

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από Captain Yiannis »

Με το πλοίο της Εκκλησίας μας είμαι , και θα ταξιδεύω μαζί του , σαν απλός ναύτης .
Είχα παρόμοια συζήτηση με τον Αθωνίτη , στην Θεσσαλονίκη , προ ημερών.
Δεν ανυσηχώ , γιατί ξέρω , οτι έχουνε γνώση η φύλακες , Δόξα τω Τριαδικώ Θεώ , αλλά θέλω και να ξέρω τι γίνεται.
Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν θα πρέπει να απαιτεί από τους άλλους τελειότητα.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
fotios
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 857
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από fotios »

Το θέμα είναι ποιος θα μας φυλάξει από τους φύλακες; :wink:
Δόξα τω Θεώ, που η κεφαλή της Εκκλησίας είναι ο Χριστός!
Δόξα τω Θεώ, που και το σώμα της Εκκλησίας ο Χριστός είναι!
Dimokratis
Συστηματικός Αποστολέας
Συστηματικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 150
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από Dimokratis »

konstantinoupolitis έγραψε:Στην Εκκλησία έχουμε 7 Οικουμενικές Συνόδους και μία που θεωρείται συμπλήρωμα της 5ης και της 6ης η οποίες δεν προχώρησαν σε δογματισμό Κανόνων.

Ούτε 8η Οικουμενική είχαμε, ούτε 9η. Το αν θα συγκληθεί κάποτε μία νέα Οικουμενική και θα αναγνωρίσει τις τοπικές της Α΄ & Β΄ Συνόδου και του 1341, είτε ως τοπικές με οικουμενικό κύρος, είτε ως άμεσα Οικουμενικές που δεν ήταν, αυτό είναι κάτι που θα το δούμε αν το δούμε.

Το να ονομάζουμε απο μόνοι μας Συνόδους ως Οικουμενικές είναι Πανεπιστημιακές εξυπνάδες για να μην το χοντρύνω.
Ακριβώς έτσι είναι τα πράγματα.
Απορώ πως μία σοβαρή ιστοσελίδα όπως η ΟΟΔΕ κάνει τόσο χοντρό σφάλμα μιλώντας για εννέα Οικουμενικές Συνόδους.
Οι Οικουμενικές Σύνοδοι είναι επτά.
Και δεν το λέω εγώ ή ο Κωνσταντίνος αλλά η επίσημη ορθόδοξη Εκκλησία μας.
Τα κριτήρια για να ονοματιστεί μία Σύνοδος ως Οικουμενική είναι συγκεκριμένα και έχουν και αμεσότατη σχέση και με εμάς που ανήκουμε(;) στο πλήρωμα της Εκκλησίας.

Αν θέλει ο Κωνσταντίνος ας μας γράψει λίγα λόγια, ως πιο ειδικός ,για τις προυποθέσεις που χρειάζονται για να ονοματιστεί μία Σύνοδος Οικουμενική.
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από filotas »

Ermite έγραψε:ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ, ΟΥΤΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΥΤΗΣ.
Η απάντηση είναι:
Nikolaos έγραψε: (βλ. παραπάνω παραπομπή στο athonite.gr/forum) β) Την βούλησιν ημών δια την ταχείαν θεραπείαν πάσης κανονικής ανωμαλίας προελθούσης εξ ιστορικών συγκυριών και ποιμαντικών αναγκών, ως εν τη λεγομένη Ορθοδόξω Διασπορά, επί τω τέλει της υπερβάσεως πάσης τυχόν ξένης προς την Ορθόδοξον εκκλησιολογίαν επιρροής. Προς τούτο, χαιρετίζομεν την πρότασιν του Οικουμενικού Πατριαρχείου να συγκαλέση δια το θέμα τούτο, ως και δια την συνέχισιν της προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, Πανορθοδόξους Διασκέψεις εντός του προσεχούς έτους 2009, εις τας οποίας, συμφώνως προς την ισχύσασαν προ των Πανορθοδόξων Διασκέψεων της Ρόδου τάξιν και πρακτικήν, θα προσκαλέση απάσας τας Αυτοκεφάλους Εκκλησίας.
filotas έγραψε:Αποκλειστικές πληροφορίες που πρόσκεινται στο Πατριαρχείο, αναφέρουν ότι ο κ. Βαρθολομαίος έχει ξεκινήσει αμέσως μετά τον περασμένο Οκτώβριο να «σχεδιάζει» την επόμενη Οικουμενική Σύνοδο (χωρίς, βεβαίως, να έχει ακουστεί ακόμη συγκεκριμένη χρονολογία), την οποία επιθυμεί να πραγματοποιηθεί στην Ρόδο.

Της Συνόδου, θα προηγηθούν πολλές πανορθόδοξες, προσυνοδικές διασκέψεις οι οποίες θα πρέπει να καταλήξουν στις λεπτομέρειες.
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από filotas »

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο πρωτοστατεί στην σύγκληση μιας νέας λεγομένης Οικουμενικής Συνόδου
20.12.2008

Θεμέλιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας για την επίλυση των κατά καιρούς αναφυομένων θεολογικών – εκκλησιαστικών και κανονικών ζητημάτων είναι το «συνοδικό σύστημα», η σύγκληση δηλαδή συνόδων για την λήψη έγκυρων πανορθόδοξων αποφάσεων για εκείνα τα ιδιαίτερα εκκρεμούντα ζητήματα που διχάζουν ή ψύχουν την εν Χριστώ αγάπη ανάμεσα στις κατά τόπους ορθόδοξες εκκλησίες.

Μέχρι σήμερα στην Ορθόδοξη κατ’ Ανατολάς Εκκλησία του Χριστού έχουν συγκληθεί επτά ή, κατ’ άλλους ιστορικούς, οκτώ Οικουμενικές Σύνοδοι από τον 4ο έως και τον 9ο αιώνα, όταν ο πόλεμος των αιρετικών ενάντια στην αληθή πίστη της Εκκλησίας γεννούσε συνεχώς εκκρεμούντα θεολογικά ζητήματα, τα οποία η Ορθόδοξη Εκκλησία «εν συνόδω» επέλυε σε κάθε περίπτωση.

Είναι βέβαια γεγονός ότι και κατά τους επόμενους αιώνες (10ο έως 14ο) συνεκλήθησαν και άλλες μεγάλες σύνοδοι για την επίλυση σοβαρών θεολογικών ζητημάτων, όπως της ησυχαστικής έριδος κατά τον 14ο αιώνα. Αλλά και κατά την περίοδο της οθωμαντοκρατίας συνεκλήθησαν μεγάλες σύνοδοι, όπως εκείνη του έτους 1872 στην Κωνσταντινούπολη όπου κατεδικάσθη ο εθνοφυλετισμός (εθνικισμός) μέσα στην Εκκλησία ως αίρεση.

Είναι βέβαια γεγονός ότι από την εποχή των επτά Οικουμενικών Συνόδων και μέχρι σήμερα παρήλθαν πολλοί αιώνες και πολλά είναι τα εκκρεμούντα ζητήματα εκκλησιαστικού και κανονικού περιεχομένου που απασχολούν εντόνως τις κατά τόπους ορθόδοξες εκκλησίες. Είναι δηλαδή άμεση και αδήριτη ανάγκη να συγκληθεί μία «νέα Οικουμενική Σύνοδος» για την επίλυση αυτών των φλεγόντων θεολογικο-κανονικών ζητημάτων. Αυτή η «νέα Οικουμενική Σύνοδος» κατά την εν Γενεύη πανορθόδοξη Διάσκεψη του 1968, ονομάστηκε από τον πρόεδρο αυτής, Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Μελίτωνα ως «Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της κατ’ Ανατολάς Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας». Συνεπώς, με τον όρο «Αγία και Μεγάλη Σύνοδος» εννοούμε σαφέστατα μία «νέα Οικουμενικό Σύνοδο».

Η προετοιμαζόμενη Σύνοδος δεν ονομάζεται Οικουμενική διότι όπως μας διδάσκει αψευδώς η εκκλησιαστική ιστορία οι Σύνοδοι δεν ονομάζοντο εκ των προτέρων ως Οικουμενικές, αλλά υπό της συνειδήσεως του πληρώματος της Εκκλησίας αναδεικνύονταν ως Οικουμενικές, ενώ άλλες ο λαός του Θεού τις εχαρακτήρισε ως «ληστρικές» ή ως «ψευδοσυνόδους», ή ως «αιρετικές».

Ήδη από το 1902 με την εγκύκλιο του μεγάλου εκείνου Οικουμενικού Πατριάρχου Ιωακείμ Γ’ (1878-1884, 1901-1912) ετέθη επί τάπητος η ενίσχυση της συνεργασίας των κατά τόπους ορθοδόξων εκκλησιών. Η εγκύκλιος εκείνη του Ιωακείμ οδήγησε στην πραγματοποίηση του Α’ Πανορθόδοξου Συνεδρίου (1923) στην Κωνσταντινούπολη διά του οποίου άρχισαν τα βήματα για την σύγκληση Πανορθοδόξου Συνόδου, την οποία το Οικουμενικό Πατριαρχείο είχε ορίσει να συνέλθει το 1925, όταν θα εορτάζοντο τα 1600 έτη από της συγκλήσεως της Α’ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου (325 μ.Χ.). Τούτο όμως δεν κατέστη δυνατόν. Την περίοδο εκείνη το μαρτυρικό Πατριαρχείο μας εδοκιμάζετο σκληρά υπό του κεμαλικού καθεστώτος.
Κατά το έτος 1930 συνεκλήθη με πρωτοβουλία του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Άγιον Όρος η «προκαταρκτική επιτροπή» για να προετοιμάσει τα θέματα της μελλούσης Οικουμενικής Συνόδου. Μετά τον β’ παγκόσμιο πόλεμο το Οικουμενικό Πατριαρχείο συνέχισε με τις διάφορες «Πανορθόδοξες Προσυνοδικές Διασκέψεις» που συγκαλούσε να προετοιμάζει βήμα – βήμα την σύγκληση της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου» της Ορθοδόξου κατ’ Ανατολάς Εκκλησίας.

Από το 1930, όταν συνεκλήθη στο Άγιο Όρος η προκαταρκτική επιτροπή για την καταγραφή του καταλόγου των θεμάτων που θα εκαλείτο να συζητήσει και επιλύσει η μέλλουσα Αγία και Μεγάλη Σύνοδος, πολλές φορές τροποποιήθηκε αυτός ο κατάλογος και υπήρξαν προσθαφαιρέσεις στα θέματα που έμελλε να συζητηθούν.

Τελικώς, τα πλέον φλέγοντα ζητήματα που αποτελούν τον επίσημο κατάλογο που πρόκειται να συζητηθούν στην μέλλουσα να συνέλθει «Αγία και Μεγάλη Σύνοδο» της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι: α) Ορθόδοξος Διασπορά, β) Αυτοκέφαλο και τρόπος ανακηρύξεώς του, γ) Αυτόνομο και τρόπος ανακηρύξεώς του, δ) Δίπτυχα, ε) Κοινό ημερολόγιο, στ) Κωλύματα γάμου, ζ) Αναπροσαρμογή των περί νηστείας διατάξεων, η) Σχέσεις προς τον λοιπό χριστιανικό κόσμο, θ) Ορθοδοξία και οικουμενική κίνηση, ι) Συμβολή στην επικράτηση των χριστιανικών ιδεωδών της ειρήνης, της ελευθερίας, της αδελφοσύνης και της αγάπης μεταξύ των λαών, ως και στην άρση των φυλετικών διακρίσεων.

Βέβαια κάποια άλλα θέματα, όπως τα περί κωδικοποιήσεως των ιερών κανόνων, περί οικονομίας και ακρίβειας, περί των πηγών της θείας αποκαλύψεως πέμπονται σε μεμονωμένη μελέτη.
Καθοριστική προώθηση στην πραγματοποίηση της συγκλήσεως της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου» εδόθη με την εκλογή του πεφωτισμένου και εμπνευσμένου Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου (1991) και ιδιαίτερα όταν το έτος 1992 συνεκάλεσε την Α’ Πανορθόδοξη Σύναξη των προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Το δε έτος 1993 συνεκλήθη στο Σαμπεζύ η «Δ’ Προπαρασκευαστική Επιτροπή» η οποία ήταν επιφορτισμένη με το εγχείρημα αναζωπυρώσεως του οράματος συγκλήσεως της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.
Έτσι, κατά το τελευταίο κοινό «Μήνυμα» των ορθοδόξων προκαθημένων στο Φανάριο (12/10/2008), κατόπιν προτάσεως του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, ορίζεται ότι θα συνεχισθεί η προσπάθεια προετοιμασίας για την σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. Προς τον σκοπό τούτο απεφασίσθη να συγκαλέσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο εντός του έτους 2009 πανορθόδοξες διασκέψεις όπως υπήρξαν κατά το παρελθόν, στις οποίες θα προσκληθούν όλες οι ορθόδοξες εκκλησίες.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΛ. ΣΙΔΗΡΑΣ

Πηγή: Εφημερίδα "Χρόνος"
http://www.xronos.gr/church/detail.php?ID=43410
Άβαταρ μέλους
filotas
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4117
Εγγραφή: Σάβ Αύγ 11, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Νίκος@Κοζάνη
Επικοινωνία:

Re: Προετοιμάζεται νέα Οικουμενική Σύνοδος

Δημοσίευση από filotas »

το ευλογημένο έτος
Υστερα από εκατόν οκτώ χρόνια αναμονής οι Ορθόδοξοι συμφωνούν στην ανάγκη σύγκλησης Οικουμενικής Συνόδου

της Mαρία Aντωνιάδου | Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2009

Χίλια διακόσια είκοσι ένα χρόνια μετά την τελευταία Οικουμενική Σύνοδο που πραγματοποιήθηκε στη Νίκαια της Βιθυνίας, 954 χρόνια μετά το Σχίσμα των Εκκλησιών και 491 έτη από τη Μεταρρύθμιση του Μαρτίνου Λούθηρου, οι Ορθόδοξοι Προκαθήμενοι προσπαθούν να συγκαλέσουν την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο η οποία θα απαντήσει σε όλα τα ζητήματα που έχουν ανακύψει με το πέρασμα των αιώνων, με πρώτο αυτό της ενότητας. Πριν από τρεις μήνες στο Φανάρι, οι Ορθόδοξοι Προκαθήμενοι αποφάσισαν να συνεχίσουν τον διάλογο που διεκόπη για την προετοιμασία και τη σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. Γεγονός που χαρακτηρίζεται η σημαντικότερη στιγμή της τελευταίας δεκαετίας στο εσωτερικό των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες διεκόπησαν το 1999 στη Γενεύη εξαιτίας των διαφορών των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας για το ζήτημα της Εσθονίας. Και εφέτος, το όνειρο αιώνων πατριαρχών, αρχιεπισκόπων, θεολόγων και πιστών για υπεύθυνη και συλλογική απάντηση στα σύγχρονα προβλήματα φαίνεται ότι αρχίζει να ξαναζωντανεύει.

Οι Προκαθήμενοι προσπαθούν να κρατήσουν χαμηλούς τόνους από φόβο μήπως την τελευταία στιγμή ανατραπούν όλα. Ενώ ενδόμυχα υπάρχει πάντοτε η εντύπωση ότι παρά την προετοιμασία η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος δεν θα μπορέσει τελικά να πραγματοποιηθεί. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία συγκάλεσε δύο Βατικάνειες Συνόδους και προετοιμάζεται για την πραγματοποίηση και μιας τρίτης. Μέσα από αυτές τις συνόδους μπόρεσε να απαντήσει σε μεγάλα ζητήματα όπως ήταν, μεταξύ άλλων, η αλλαγή και η κατάργηση της νηστείας, η κατάργηση της υποχρεωτικής τέλεσης στα λατινικά της Θείας Λατρείας και η απλοποίηση των αμφίων και των ράσων των κληρικών.

«Χαιρετίζομεν την πρότασιν του Οικουμενικού Πατριαρχείου να συγκαλέση (...) διά την συνέχισιν της προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, Πανορθοδόξους Διασκέψεις, εντός του προσεχούς έτους 2009, εις τας οποίας, συμφώνως προς την ισχύσασαν προ των Πανορθοδόξων Διασκέψεων της Ρόδου τάξιν και πρακτικήν, θα προσκαλέση απάσας τας Αυτοκεφάλους Εκκλησίας» αναφέρουν σε κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν κατά τη διάρκεια συνάντησής τους στην Κωνσταντινούπολη, στις 12 Οκτωβρίου, όλοι οι Ορθόδοξοι Προκαθήμενοι. Είχαν προηγηθεί οι προτροπές και οι παραινέσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου για την ανάγκη ενότητας όπως αυτή διδάχθηκε από τον Χριστό και του διαλόγου που αποτελούσε ένα από τα βασικά κηρύγματα του Αποστόλου των Εθνών Παύλου.

Επί 108 χρόνια οι Ορθόδοξοι συμφωνούν στην ανάγκη σύγκλησης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου αλλά οι πόλεμοι, οι πολιτικές εξελίξεις και οι διαφορές που κατά καιρούς παρουσιάζονται μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν επέτρεψαν ως σήμερα την πραγματοποίησή της.

Ο πρώτος Πατριάρχης που άρχισε να συζητεί το ενδεχόμενο Πανορθοδόξου Συνόδου ήταν ο Ιωακείμ Γ Δ . Αμέσως μετά την ανάρρησή του για δεύτερη φορά στον Πατριαρχικό Θρόνο, το 1901, πρότεινε τη σύγκληση συνελεύσεων ανά τριετία, με εκπροσώπους όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Οι σχεδιασμοί του Πατριάρχη Ιωακείμ ανετράπησαν εξαιτίας των πολέμων στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή.

Το ζήτημα επανήλθε προς συζήτηση το 1923 από τον Πατριάρχη Αιμίλιο Μεταξάκη. Και στο πρώτο Πανορθόδοξο Συνέδριο ετέθησαν ζητήματα όπως η αλλαγή του ημερολογίου, η αναπροσαρμογή της νηστείας και ο δεύτερος γάμος των κληρικών. Μάλιστα αποφασίστηκε να συγκληθεί νέο συνέδριο το οποίο και ορίστηκε να πραγματοποιηθεί το 1925 σε συνδυασμό με τη συμπλήρωση 1.600 χρόνων από τη σύγκληση της Α Δ Οικουμενικής Συνόδου. Η ήττα όμως του ελληνικού στρατού στη Μικρά Ασία, η δύσκολη κατάσταση στην οποία περιήλθε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και οι τεράστιες δυσκολίες που αντιμετώπιζε το Πατριαρχείο Ρωσίας μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση, δεν επέτρεψαν και πάλι τη σύγκληση της Συνόδου.

Το 1930 συγκαλείται στη Μονή Βατοπαιδίου η Διορθόδοξη Επιτροπή με στόχο να συνεχίσει το έργο των εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών οι οποίοι συνεδρίασαν το 1923 στην Κωνσταντινούπολη. Καταρτίζει νέο κατάλογο θεμάτων και προτείνει τη διεξαγωγή Προσυνόδου το 1932. Οι διεθνείς πολιτικές εξελίξεις δεν επέτρεψαν και πάλι την πραγματοποίηση της Προσυνόδου, η οποία αναβλήθηκε για ευθετότερο χρόνο.

Το 1961, ο Πατριάρχης Αθηναγόρας θα αποτελέσει τον τρίτο Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης που θα επιχειρήσει να συγκαλέσει την Αγία και Ιερά Σύνοδο. Το ίδιο έτος συγκαλείται στη Ρόδο η Α Δ Πανορθόδοξος Διάσκεψις και συνεχίζει το έργο της Επιτροπής που συνεκλήθη στο Βατοπαίδι.

Από τότε οι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών συναντήθηκαν άλλες πέντε φορές και το 1999, όταν βρέθηκαν στη Γενεύη, πίστευαν ότι πλέον ήρθε η μεγάλη στιγμή. Και όλοι μαζί θα μπορούσαν να ανακοινώσουν την ακριβή ημερομηνία συγκλήσεως της Συνόδου. Ωστόσο οι διοικητικές διαφορές τους φάνταζαν ανυπέρβλητες ενώ τα ερωτήματα των πιστών έμειναν αναπάντητα.

Το 2009 προσεύχονται όλοι οι Προκαθήμενοι να αποτελέσει το ευλογημένο έτος. Και ο Οικουμενικός Πατριάρχης, προκειμένου να προλάβει ακατάλληλους χειρισμούς και αδέξιες κινήσεις, προετοιμάζεται για σημαντικές αλλαγές στη Γενεύη, σε θέσεις που αποτελούν κλειδιά για τη σύγκληση της περιπόθητης Συνόδου.

Ενα από τα ιστορικά και πλέον έμπειρα στελέχη του διαλόγου των προετοιμασιών της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, ο πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Τσέτσης, επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα»: «Η Ορθοδοξία έχει απόλυτη ανάγκη μιας στροφής στον εαυτό της. Να μην έχουμε αυταπάτες. Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε σ΄ αυτά που είχε πει κάποτε ο Σερ Στήβεν Ράνσιμαν, ότι τάχα “ο εικοστός πρώτος αιώνας θα είναι ο αιώνας της Ορθοδοξίας”. Είναι καιρός πλέον να συνειδητοποιήσουμε ότι η Εκκλησία στο σύνολό της νοσεί. Και πως σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, έχει απόλυτη ανάγκη ενός ειλικρινούς ενδορθοδόξου διαλόγου και μιας έντιμης αυτοκριτικής. Με αυτόν και μόνο τον τρόπο, με γνώμονα δε την Ορθόδοξο κανονική τάξη και παράδοση, η Ορθοδοξία θα είναι σε θέση να βγει από τα αδιέξοδά της και να αντιμετωπίσει συντονισμένα και υπεύθυνα τα ποικίλα υπαρξιακά της προβλήματα, τα οποία παρουσιάζονται μπροστά της ολοένα οξύτερα και πολυπλοκότερα. Γι΄ αυτό ακριβώς επείγει η επαναλειτουργία της προσυνοδικής διαδικασίας και η σύγκληση, το ταχύτερο δυνατόν, της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου».

Πηγή: Εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ"
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46 ... tId=242183
Απάντηση

Επιστροφή στο “Εκκλησιαστική Ιστορία”