Η Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας

Από το τέλος της Εικονομαχίας μέχρι τους νεότερους χρόνους

Συντονιστής: Συντονιστές

Απάντηση
Dimokratis
Συστηματικός Αποστολέας
Συστηματικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 150
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Η Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας

Δημοσίευση από Dimokratis »

Αν και πολλές φορές αισθάνομαι οτί κάποια θέματα είναι πάνω από τις δυνατότητές μου μιας και δεν έχω πανεπιστημιακή θεολογική κατάρτιση,παραταύτα θα γράψω αυτά τα λίγα που γνωρίζω και κάθε καλοπροαίρετη συμπλήρωση είναι φυσικά ευπρόσδεκτη.Επίσης αισθάνομαι την ανάγκη να προσθέσω οτί αυτές οι δύο ενότητες της εκκλησιαστικής ιστορίας που δημιούργησε ο διαχειριστής κ.Νίκος δεν έχουν σαν σκοπό ''κάποιοι να διδάξουν κάποιους'' αλλά την ανταλλαγή απόψεων όπως και οι άλλες ενότητες αυτής της ιστοσελίδας.Η εκκλησιαστική ιστορία μπορεί να δείχνει θέμα εξιδανικευμένο αλλά δεν είναι για λίγους.Μπορούμε πιστεύω όλοι να ''ξεσκονίσουμε'' τις βιβλιοθήκες μας και να καταθέσουμε αυτά που οι Άγιοί μας κοπίασαν εν Αγίω Πνεύματι να μας αφήσουν παρακαταθήκη.
Βέβαια καμία από αυτές τις ενότητες δεν θα ήταν δυνατόν να διαβαστεί από εμάς αν δεν χαρίτωνε Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ τον διαχειριστή κ.Νίκο να κοπιάζει καθημερινώς για την διατήρηση αυτής της ιστοσελίδας και τον ευχαριστώ προσωπικά γι'αυτό.



Η Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας(1438-1439)είναι πιθανόν και η τελευταία σοβαρή προσπάθεια για την ένωση της παπικής ''εκκλησίας'' με την Ορθόδοξη Εκκλησία με προτοβουλία συνήθως είτε του αιρεσιάρχη πάπα από την μια είτε του Βυζαντινού Αυτοκράτορα από την άλλη.Ο καθένας είχε τα δικά του κίνητρα και λόγους.Ο πάπας για να συγκεντρώσει όλη την εξουσία στο πρόσωπο του χωρίς φυσικά την παραμικρή υποχώρηση σε δογματικά θέματα από μέρους του και ο εκάστοτε Βυζαντινός Αυτοκράτορας από την άλλη ο οποίος για να αποκρούσει τους κινδύνους που απειλούσαν την αυτοκρατορία του ήθελε την στήριξη των Λατίνων.Φυσικά οι αντιδράσεις του πληρώματος της Εκκλησίας ήταν πάντα έντονες οπού κλήρος και λαός της πίστεως φρουρός.
Μια τέτοια προσπάθεια αποφασίστηκε από τον πάπα Ευγένιο Δ' και τον αυτοκράτορα Ιωάννη Η' Παλαιολόγο. Έτσι τον Απρίλιο του 1438 ξεκίνησαν οι προκαταρκτικές συζητήσεις της ενωτικής αυτής συνόδου.
Μαζί με τον αυτοκράτορα ήταν ο Πατριάρχης Κων/πόλεως Ιωσήφ οι εκπρόσωποι των πατριαρχείων της Ανατολής μητροπολίτες Εφέσου Μάρκος ο Ευγενικός,Ηρακλείας Αντώνιος και Σάρδεων Διονύσιος.Επίσης ο Νίκαιας Βησσαρίων,ο μητροπολίτης Ρωσίας Ισίδωρος,ο Μονεμβασιάς Δωρόθεος και πολλοί μοναχοί και ιερομόναχοι.Επίσης ο αδελφός του αυτοκράτορα Δημήτριος.
Από την αρχή φάνηκε το μάταιο των προσπαθειών.Τα επιχειρήματα του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού σχετικά με την προσθήκη του Filioque ήταν αποστωμοτικά.Αρκούσε η απαγόρευση της Γ' Οικουμενικής Συνόδου κάθε προσθήκης ή μεταβολής στο σύμβολο της Πίστεως.
Και τότε άρχισαν οι πονηριές από πλευράς των παπικών.Αρνούμενοι να εξαλείψουν την παράνομη προσθήκη στο Σύμβολο της Πίστεως μετέφεραν τις θεολογικές συζητήσεις στην πόλη της Φλωρεντίας αφου δελέασαν τον αυτοκράτορα με παροχή πλοίων και χρημάτων.Επίσης οι διαρροές υπέρ της ενώσεως από τους Νίκαιας Βησσαρίων και Ρωσίας Ισίδωρο ευνόησε τους παπικούς ετσί ώστε να παρακάμψουν τις συζητήσεις σχετικά με την προσθήκη του Filioque και αφου ο αυτοκράτορας απομόνωσε τον Εφέσου Μάρκο και τον Ηρακλείας Αντώνιο έδωσε τα ηνία των διαλόγων στον Βησσαρίων και στον Ισίδωρο.
Ο πάπας ήταν αποφασισμένος να μην αφήσει την ορθόδοξη αντιπροσωπία να επιστρέψει εάν δεν γινότανε η ένωση.Έτσι μετά από πολλές υποχωρήσεις οι ορθόδοξοι ενέδωσαν στο filioque,στα άζυμα στο καθαρτήριο πυρ και στο παπικό πρωτείο.Τον όρο της ενώσεως τον υπέγραψαν δεκαοχτώ Έλληνες αρχιερείς και έντεκα κληρικοί.Δεν υπέγραψαν ο Άγιος Μάρκος καθώς και οι επίσκοποι Σταυρουπόλεως και Ιβηρίας.
Dimokratis
Συστηματικός Αποστολέας
Συστηματικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 150
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Δημοσίευση από Dimokratis »

Ηρωική μορφή της ψευδοσυνόδου είναι φυσικά ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός.Άνθρωπος αρετής και σοφίας,θεολόγος με όλη την σημασία της λέξεως ο Άγιος δεν συγκατατέθηκε ούτε στο ελάχιστο στις πιέσεις του αυτοκράτορα,του πατριάρχη και του πάπα.Αντίθετα καταντρόπιασε τους παπικούς με τις τεκμηριωμένες θεολογικές του θέσεις ξεκινώντας με την προσθήκη του filioque αναγκάζοντας τους να δεχτούν την ανάγνωση των όρων των Οικουμενικών Συνόδων ετσί ώστε να γίνει ξεκάθαρο σε όλο τον κόσμο που παρακολουθούσε την Σύνοδο οτί δεν αναγράφεται πουθενά οτί το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό.
Προτίμησε να πεθάνει από την πείνα ο Άγιος -μιας και ο πάπας δεν τους έδινε να φάνε εκβιάζοντάς τους έτσι να υπογράψουν την ένωση-παρά να ενδώσει.Γι'αυτό και όταν έμαθε ο πάπας έμαθε οτί δεν υπέγραψε είπε,''λοιπόν εποιήσαμεν ουδέν''.

Τραγικές μορφές της ψευδοσυνόδου είναι τέσσερις.

Ο αυτοκράτορας ο οποίος πίστεψε οτί με την ένωση θα βοηθηθεί η αυτοκρατορία από τους παπικούς είναι ο κύριος αίτιος αυτού του μεγάλου πειρασμού.Βλέποντας και καταλαβαίνοντας οτί η βοήθεια δεν πρόκειται ποτέ να έλθει,μετανόησε για αυτήν του την πράξη και αφού ανέβασε νευρικό πυρετό πέθανε.
Ο πατριάρχης ο οποίος αν και προέβλεψε την κατάληξη που θα είχε η Σύνοδος παραταύτα δεν έμεινε αμετακίνητος στις θέσεις του.Πέθανε με αιφνίδιο θάνατο στις 10 Ιουνίου 1439 λίγο πριν υπογράψει την ένωση.
Και τέλος οι μητροπολίτες Νίκαιας Βησσαρίων και Ρωσίας Ισίδωρος οπού ο μέν πρώτος αμείφθηκε για τις υπηρεσίες του προς τον πάπα με ετήσια οικονομική συνδρομή και αργότερα με τον τίτλο του καρδιναλίου και ο Ισίδωρος με το αξίωμα του αποστολικού βικάριου στη Ρωσία και στις άλλες βόρειες χώρες.
fotios
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 857
Εγγραφή: Κυρ Μάιος 06, 2007 5:00 am

Δημοσίευση από fotios »

Χαίρετε αδερφοί!
Ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, όπως και ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και τόσοι
άλλοι Πατέρες είναι παραδείγματα Ορθής Πίστεως και φάροι που μας οδηγούν.
Η ψεύτικη και ντροπιαστική σύνοδος της Φερράρας-Φλωρεντίας είναι και πολύ διδακτική για την στάση των παπικών... Βλέπουμε πως η αδιαλλαξία του πάπα συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας(ποιος δεν το περίμενε???) αφού πριν λίγους μήνες δήλωσε" Η μοναδική ολοκληρωμένη Εκκλησία είναι η Ρωμαιοκαθολική....οι Ορθόδοξες εκκλησίες(πολλές?) πάσχουν από έλλειμα , διότι δεν αναγνωρίζουν το πρωτείο..."..Βλέπουμε δηλαδή τι συνέχιση του ψέμματος της Φερράρας...
Επειδή αυτό το θέμα έχει κουράσει, και οδηγεί εύκολα σε ακρότητες, θα ήθελα να πω μόνο στην αγάπη σας, πως ελπίζω ο νέος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών να μη σύρει την Ορθοδοξία στην ευγενική υποδούλωση...
Ευλογείτε!
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24958
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Δημοσίευση από aposal »

fotios έγραψε:Χαίρετε αδερφοί!
Επειδή αυτό το θέμα έχει κουράσει, και οδηγεί εύκολα σε ακρότητες, θα ήθελα να πω μόνο στην αγάπη σας, πως ελπίζω ο νέος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών να μη σύρει την Ορθοδοξία στην ευγενική υποδούλωση...
Ευλογείτε!
Και όχι μόνον αυτός, αλλά και ο Πατριάρχης μας κ. Βαρθολομαίος! Για το δικό τους καλό πρωτίστως!
Και να τερματίσουν οι συμπροσευχές!
Αν θέλουν οι Παπικοί (που δεν θέλουν) να αλλάξουν τις αιρετικές τους θεωρίες, ας μας το πουν! Μέχρι τότε είναι καλύτερη η απομάκρυνση από τους αιρετικούς και η προσέγγιση του Κυρίου!
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
Άβαταρ μέλους
babisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 746
Εγγραφή: Τρί Απρ 21, 2009 6:54 pm
Τοποθεσία: Χαράλαμπος@Θεσσαλονικιός

Re:

Δημοσίευση από babisgr »

Πώς ο Μάρκος ο Ευγενικός περιγράφει τον πόθο του για ένωση,
σε επιστολή του προς τον Πάπα κατά την έναρξη της Συνόδου Φεράρας - Φλωρεντίας


«Μέχρι πότε όλοι εμείς, που έχουμε τον ίδιο Χριστό και την ίδια πίστη, θα χτυπιόμαστε και θα κομματιαζόμαστε μεταξύ μας; Μέχρι πότε εμείς που προσκυνούμε την Αγία Τριάδα θα δαγκώνουμε και θα τρώμε ο ένας τον άλλον μέχρι να αλληλοεξοντωθούμε1 και να μας εξαφανίσουν οι εξωτερικοί εχθροί μας; Ας μη συμβεί αυτό, Χριστέ βασιλιά μας, κι ας μη νικήσει τη δική σου καλοσύνη το πλήθος των δικών μας αμαρτιών... Ενωσέ μας και μεταξύ μας και με σένα τον ίδιο...
Τώρα θα απευθυνθώ σε σένα αγιώτατε πατέρα (Πάπα). Τι φοβερή που είναι αυτή η φιλονικία (μεταξύ Ανατολικών και Δυτικών) σχετικά με την νεωτεριστική προσθήκη (του Filioque)! Αυτή η προσθήκη έκοψε κι έσχισε στα δύο το σώμα του Χριστού και δημιοίιργησε επί τόσο χρόνο αντίθετες απόψεις σ’ αυτούς που έχουν πάρει την ονομασία τους από τον Χριστό (δηλαδή στους χριστιανούς)... Εγώ τουλάχιστον πιστεύω ότι αυτός που προκάλεσε αυτή τη διαίρεση και έσχισε στα δύο το σώμα του Κυρίου μας σαν να έσχιζε τον μονοκόμματο χιτώνα Toυ2, θα υποστεί βαρύτερες συνέπειες από τους σταυρωτές κι απ’ όλους τους ασεβείς και τους αιρετικούς όλων των εποχών. Όμως εσύ, μακαριώτατε πατέρα (Πάπα), μπορείς να ενώσεις τα δύο αντιμαχόμενα μέρη, να γκρεμίσεις το τείχος που τα χωρίζει και να επιτελέσεις θεάρεστο έργο. Φτάνει μόνο να το θελήσεις».
(Νεοελληνική απόδοση, από το Patrologia Orientalis 17, 337 και 338.)
Καθεῖλε δυνάστας ἀπό θρόνων καί ὕψωσε ταπεινούς...
Απάντηση

Επιστροφή στο “Εκκλησιαστική ιστορία κατά τους νεότερους χρόνους”