Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά ἀβά

Απαντήσεις σε λειτουργικά θέματα.

Συντονιστής: Συντονιστές

Απάντηση
Domna
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 6147
Εγγραφή: Τετ Μαρ 29, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Γερμανία
Επικοινωνία:

Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά ἀβά

Δημοσίευση από Domna »

Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά ἀβάπτιστα;

Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα μας τη δίδει ο καθηγητής της Λειτουργικής κ. Ιω. Φουντούλης1. "Τα αβάπτιστα νήπια εφόσον είναι γεννημένα από χριστιανούς γονείς, που έχουν την πρόθεση να τα βαπτίσουν, δεν είναι βέβαια χριστιανοί, εφόσον δεν έχουν ακόμη μπει στην χριστιανική κοινότητα με το άγιο βάπτισμα, είναι όμως κατά κάποιο έμμεσο τρόπο μέλη της Εκκλησίας, μπορούμε να ειπούμε "κατηχούμενα". Βλέπετε στις ευχές που διαβάζονται κατά την ημέρα της γεννήσεως γίνεται ειδικός λόγος και ειδική δέηση για το παιδί. Έτσι στην α' ευχή λέγει: "και το εξ αυτής κυηθέν νήπιον διατήρησον από πάσης φαρμακείας, από πάσης χαλεπότητος, από πάσης ζάλης του αντικειμένου, από πνευμάτων πονηρών ημερινών τε και νυκτερινών...
από νόσου και μαλακίας, από ζήλου και φθόνου και οφθαλμών βασκανίας και ελέησον αυτήν και το βρέφος... και το εξ αυτής κυηθέν νήπιον αξίωσον προσκυνήσαι τον επίγειον ναόν...". Την ογδόη δε ημέρα οδηγείται στον ναό και "κατασφραγίζεται" το παιδίον, του δίδεται το όνομα και διαβάζεται η παλαιά ευχή της καταγραφής των κατηχουμένων: "Κύριε ο Θεός ημών, σου δεόμεθα και σε παρακαλούμεν, σημειωθήτω το φως...". Και διά του βρέφους κάμνει ο Ιερεύς "σταυρού τύπον" προ των πυλών του ναού ή της εικόνος της Θεοτόκου. Πολύ περισσότερο κατά την ακολουθία του σαραντισμού, που "εκκλησιάζεται" το παιδί, αναγιγνώσκονται ειδικές ευχές γι' αυτό, που ήδη από την όγδοη ημέρα καλείται "δούλος του Θεού", και εισάγεται στον ναόν και στο θυσιαστήριο. Επομένως κατ' αναλογίαν μπορεί να μετάσχει και των άλλων ευλογιών και ευχών της Εκκλησίας, εφ' όσον αυτές δεν έχουν χαρακτήρα μυστηρίου. Η ευχή της βασκανίας εξ άλλου είναι ένα είδος εξορκισμού, και εξορκισμοί εδιαβάζοντο και διαβάζονται και σήμερα στους κατηχουμένους. Εκτός αυτού για την βασκανία γίνεται, όπως είδαμε, ειδικός λόγος στην β' ευχή, που διαβάζεται την πρώτη ημέρα της γεννήσεως του παιδιού. Ασφαλώς λοιπόν μπορεί να αναγνωσθεί η ευχή της βασκανίας και σε μη βαπτισμένα παιδιά". Και συνεχίζει ο καθηγητής κ. Ιω. Φουντούλης: "Δεν επιτρέπεται όμως αν δεν υπάρχει πραγματική αξία ο ιερεύς να αναγνώσει την σχετική ευχή και να γίνεται συνεργός και να ενθαρρύνει τις δεισιδαιμονίες των απλοϊκών πιστών. Η ευχή της βασκανίας δεν έχει τον χαρακτήρα αντιβασκανικού εμβολίου. Πρέπει όμως να γίνεται συστηματικά και εγκαίρως η διαφώτισης των χριστιανών για να γνωρίζουν την σημασία, τον σκοπό και την δύναμη των λειτουργικών ευχών και των διαφόρων ακολουθιών. Άλλως γιατί να ζητούμε ευθύνες από ανεύθυνους καλοπροαίρετους ανθρώπους; Ας ερωτά την συνείδησή του ο κάθε ιερεύς, αν δεν είναι αυτός υπεύθυνος για το σκότος στο οποίο ζουν ακόμη τα λογικά του πρόβατα. Δεν χρειάζεται για την προσπάθεια αυτή ούτε πολλή σοφία ούτε μεγάλες ρητορικές ικανότητες. Θα πρέπει χωρίς καθυστερήσεις να φωτισθούν οι πιστοί, γιατί με κάτι τέτοιου είδους προλήψεις διασύρονται και βεβηλώνονται τα αγιαστικά μέσα της Εκκλησίας μας και γινόμεθα αιτία να συκοφαντείται η πνευματική μας λατρεία και να θεωρείται από πολλούς συνώνυμη με την μαγεία και την δεισιδαιμονία2

http://hristospanagia3.blogspot.de/2013 ... .html#more
Ο αληθινός χριστιανός έχει τρία γνωρίσματα:
1. Διαβάζει τον Λόγο του Θεού (Αγία Γραφή).
2. Τον εφαρμόζει στη ζωή του.
3. Φροντίζει να τον διαδίδει για να σώζονται και οι άλλοι και να γίνονται κοινωνοί του θαύματος που έζησε.
Άβαταρ μέλους
ΜΙΧΣ
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 5035
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 23, 2012 9:24 am

Re: Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά

Δημοσίευση από ΜΙΧΣ »

σχετικό... περίπου...

ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΡΙΑ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ φ/β
Ο Άγιος Νεκτάριος και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, μας αναφέρουν ότι η Βασκανία είναι πάθος. Ο Βάσκανος λυπείτε και λειώνει μέσα του και θεωρεί όλους τους άλλους ανθρώπους εχθρούς του, ακόμα και όσους δεν τον έχουν βλάψει η αδικήσει. Και τονίζει ο Άγιος Νεκτάριος στο βιβλίο του '' γνώθι σ αυτόν'', ότι σαν αιτία της Βασκανίας διακρίνει ότι υπάρχει μέσα στην καρδιά του Βάσκανου ανθρώπου, το μίσος , η ζήλια και ο φθόνος. Για αυτό και κατατάσσει την Βασκανία στα πάθη.

Δεν είναι λοιπόν η Βασκανία μια απλή ενέργεια των οφθαλμών , αλλά είναι ένα πάθος φοβερό. Πίσω δε από ένα πάθος, κρύβεται πάντοτε ένας δαίμονας κατά τον Άγιο Νεκτάριο και τους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Εδώ λοιπόν οι Άγιοι μας λέγουν ότι υπάρχει ο '' βάσκανος δαίμονας ''.
[/color]
+Η ελπίς μου ο Πατήρ, καταφυγή μου ο Υιός, σκέπη μου το Πνεύμα το Άγιον, Τριάς Αγία, δόξα σοι.
pr28
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 356
Εγγραφή: Σάβ Σεπ 29, 2007 5:00 am

Re: Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά

Δημοσίευση από pr28 »

Λιγο θεωρητικο δεν ειναι ;
Δηλαδη πως να διαβαζει κανεις την ευχη της βασκανιας αφου τα παιδια βαπτιζονται σε λιγους μηνες απο την γεννηση τους
Άβαταρ μέλους
dionysisgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4278
Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
Τοποθεσία: Νικαια

Re: Ἐπιτρέπεται νά διαβάζεται ἡ εὐχή τῆς βασκανίας σέ παιδιά

Δημοσίευση από dionysisgr »

Στο εξηγει μεσα στο κειμενο αδερφε (pr28), τον λογο για τον οποιο μπορει να διαβαστει ευχη στα βρεφη-νηπια.

Πρωτον ειναι εν δυναμει μελη της Εκκλησιας, στο σταδιο των κατηχουμενων, με ευθυνη των γονεων, αφου δεν εχουν ικανοτητα βουλησεως και κρισεως τα ιδια, και δευτερον η ευχη της βασκανιας δεν εχει χαρακτηρα Μυστηριου, δεν ειναι Θεια Μεταληψη,
η Ευχελαιο, οποτε δεν θα μπορουσε για κανεναν λογο να δοθει σε αβαπτιστο προσωπο.

Για την Εκκλησια και εδω ειναι το ουσιωδες, που πρεπει να εχει ο καθενας κατα νουν, ο ανθρωπος, δεν ειναι μια απλη βιολογικη μοναδα, ενα ατομο, που απλα υπαρχει, και τον εχει υπ'οψιν του ο Θεος γενικα και αοριστα.

Ο καθε ανθρωπος αποτελει προσωπο, με την θεολογικη εννοια εδω,
ως το ολον, το συναμφοτερον της υπαρξης του ανθρωπου, ως ψυχοσωματικη οντοτητα,
προσανατολισμενη στον Θεο, και οχι ως ενα εξωτερικο γνωρισμα-ιδιοτυπια, οπως το ξερει ο κοσμος,
το οποιο ερχεται σε επιγνωση του Θεου, και εγγραφεται στην βιβλο της Ζωης,
οπου Ζωη = ο Χριστος και η Βασιλεια Του, τωρα στον νυν αιωνα με την φανερωση της Εκκλησιας,
και στον μελλοντα εσχατολογικο ατελευτητο αιωνα της Ογδοης ημερας.

Συνεπως ενα προσωπο, ενα παιδι, που παρουσιαζεται στην Εκκλησια, στην αυλη του Θεου,
απο τον λαο του Θεου, τα πιστα μελη του Σωματος του Χριστου, εχει "δικαιωμα" στην ευχητικη ενεργεια της Εκκλησιας.

Οι ευχες δεν ειναι "θεωρητικες". Ενεχουν ενεργεια κτιστη, η οποια με την καταθεση της βουλησεως και της επικλησεως του Ιερεως, και χαριν της Ιερωσυνης του, επισυρουν επιφερουν την Ακτιστη ενεργεια του Θεου, η οποια εαν ειναι το θελημα Του,
σε καθε περισταση επιλυουν το τυχον ανακυπτομενο θεμα, η αρρωστια, η βασκανια, η δαιμονισμος, η οτι αλλο..

Ολα γινονται σε συνεργεια. Θεου και ανθρωπου. Τα παντα. Ακομα και η Ενανθρωπηση, εγινε, μονο, με το ΝΑΙ της Παναγιας.

Εδω ειναι το κλειδι, η ενα μαλλον απο τα κεντρικα κλειδια της Ορθοδοξου πατερικης Θεολογιας,
εν αντιθεσει με την Ρωμαιοκαθολικη διδασκαλια, η οποια δινει αποκλειστικο δικαιωμα και πρωτοβουλια στην Θεια Χαρη,
την οποια μαλιστα ονομαζει κακως και βλασφημα κτιστη.

Συνεπως στο πρωτοεκκλησιαζομενο νεο μελος (εν δυναμει), της Εκκλησιας,
μπορει φυσικα και πρεπει να αναπεμπει ευχες υπερ του η Εκκλησια,
αφου ηδη εχει κατατεθει η προαιρεση, το ΝΑΙ,
και απομενει το ορατο και αορατο "τυπικο" μερος του Μυστηριου της βαπτισεως του,
το οποιο με την Ακτιστη ενεργεια του Αγιου Πνευματος,
εν Χριστω και ευδοκουντος του Πατρος,
θα το καταστησει πλεον και χαρισματικα δια του χρισματος ως πληρες μελος της Εκκλησιας.

Αρα δεν ειναι θεωρητικο, αλλα απολυτα πρακτικο το θεμα, αφου καθε θεωρια εχει το αντιτυπο της στην πραξη,
πολλω δε μαλλον στην λειτουργικη ζωη της Εκλησιας, τιποτα δεν ειναι "θεωρητικο". Απολυτως τιποτα.

Ολα ειναι αληθινα, υπαρξιακα, ιστορικα και οχι μονο αυτο,
αλλα εχουν και ενα αιωνιο αντικρυσμα και μια αχρονη δυναμικη εν τω Θεω.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
Απάντηση

Επιστροφή στο “Λειτουργικές απορίες.”