Ο μυστικός κόσμος των βυζαντινών εικόνων(1)

Οτι έχει σχέση με την Αγιογραφία και τους Αγιογράφους.

Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές

Απάντηση
TERDIM

Ο μυστικός κόσμος των βυζαντινών εικόνων(1)

Δημοσίευση από TERDIM »

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η λεξη εικων προερχεται απο το ρημα εικω,εοικα(=ομοιαζω),υπομιμνησκοντας αμεσα το βιβλικο <<κατ εικονα και καθ ομοιωσιν>>(Γεν.α 6)συνδεεται δηλαδη ευθυς εξ αρχης με την πλαση του ανθρωπου και τη σχεση του με τον θεο. Ετσι η εικονα ως προς το απεικονιζομενο εχει σχεση παρεμφερη προς εκεινη Θεου Δημιουργου και ανθρωπου-δημιουργηματος του.Ο αγιος Θεοδωρος ο Στουδιτης(759-826)ενθερμος υπερεμαχος των εικονων κατα την Εικονομαχια,παραλληλιζοντας τη δημιουργια του ανθρωπου με τη φιλοτεχνηση μιας εικονας, γραφει.<<Το κατ εικονα και ομειωσιν πεποιησθαι τον ανθρωπον,θειον τι χρημα υπαρχειν το της εικονουργιας ειδος δεικνυσι>>
Με την εικονα δεν απεικονιζεται η απροσιτη στον κτιστο ανθρωπο ουσια του ακτιστου Θεου,αλλα ο τροπος υπαρξης του Θειου σε σχεση με τον ανθωπο.Δηλαδη καλειτε ο ανθρωπος σε <<καλην αλοιωσιν>>,σε Μεταμορφωση,ωστε να θεωθει κατα χαριν.Η Ζ Οικουμενικη Συνοδος της Νικαιας (787) που δικαιωσε τη χρηση των εικονων υπενθυμιζει<<Την εικονα του Κυριου υμνολογουμεν και την εικονα αυτου ουδεν ετερον ισμεν η εικονα δηλουσιν την του πρωτοτυπου μιμησιν>>
Βιβλιογραφικες παραπομπες ( Τεχνη και λατρεια)
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αγιογραφία”