Η εικόνα της Παναγίας
Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές
Η εικόνα της Παναγίας
Η επιλογή των χρωμάτων στην εικόνα της Παναγίας δεν είναι τυχαία. Εσωτερικά φορά χιτώνα πρασινογάλαζου χρώματος, που συμβολίζει το γήινο, το φθαρτό. Πάνω απο αυτόν φέρει μαφόριο σε βαθύ καστανοκόκκινο, σύμβολο του ουράνιου, του θείου. Με αυτόν τον συνδιασμό παρουσιάζεται η φύση της, η οποία είναι ανθρώπινη, αλλά φέρει επάνω της τη Θεία χάρη.
Τα μαλλιά της είναι καλυμμένα με τον κεκρύφαλο, επίσης πρασινογάλαζου χρώματος, απαραίτητο εξάρτημα της Συριακής της φορεσιάς. Οι τρείς αστέρες που διαγράφονται στο κεφάλι και στους ώμους συμβολίζουν την παρθενία της, η οποία υπήρχε πριν απο την κύηση, διατηρήθηκε κατα την διάρκεια της κυήσεως και παρέμεινε και μετα απο τον τοκετό. Σε εικόνες των πρώιμων χρόνων συναντούμε σταυρούς αντί των τριών αστέρων, που μετεξελίχθηκαν σε αστέρια με οκτώ ακτίνες, σύμβολα των επτά ημερών δημιουργίας του υπάρχοντος κόσμου και της όγδοης, ημέρας του μέλλοντος κόσμου.
Τα χρυσοκέντητα σιρίτια στον εξωτερικό χιτώνα, το μαφόριο, συμβολίζουν τις κυριότερες Θεομητορικές εορτές, δηλαδή την γέννηση, τη υπαπαντή, την κοίμηση, τη μετάσταση. Τέλος τα κρόσια στο μανίκι του μαφορίου της είναι εικοσιτέσσερα, περιμετρικά ραμμένα, και συμβολίζουν τους ισάριθμους οίκους του Ακαθίστου Ύμνου.
Τα μαλλιά της είναι καλυμμένα με τον κεκρύφαλο, επίσης πρασινογάλαζου χρώματος, απαραίτητο εξάρτημα της Συριακής της φορεσιάς. Οι τρείς αστέρες που διαγράφονται στο κεφάλι και στους ώμους συμβολίζουν την παρθενία της, η οποία υπήρχε πριν απο την κύηση, διατηρήθηκε κατα την διάρκεια της κυήσεως και παρέμεινε και μετα απο τον τοκετό. Σε εικόνες των πρώιμων χρόνων συναντούμε σταυρούς αντί των τριών αστέρων, που μετεξελίχθηκαν σε αστέρια με οκτώ ακτίνες, σύμβολα των επτά ημερών δημιουργίας του υπάρχοντος κόσμου και της όγδοης, ημέρας του μέλλοντος κόσμου.
Τα χρυσοκέντητα σιρίτια στον εξωτερικό χιτώνα, το μαφόριο, συμβολίζουν τις κυριότερες Θεομητορικές εορτές, δηλαδή την γέννηση, τη υπαπαντή, την κοίμηση, τη μετάσταση. Τέλος τα κρόσια στο μανίκι του μαφορίου της είναι εικοσιτέσσερα, περιμετρικά ραμμένα, και συμβολίζουν τους ισάριθμους οίκους του Ακαθίστου Ύμνου.
Mε τον όρο " τεχνική " εννοούμε την προεργασία, δεν ξέρω αν διατυπώθηκε σωστά η ερώτηση. Όσο για την ζωγραφική, τόσο στις φορητές εικόνες, όσο και στις τοιχογραφίες γίνεται με τις ίδιες τεχνικές σ' ότι αφορά την εκτέλεση. Δηλαδή : τόσο τα σαρκώματα όσο και τα φορέματα, ζωγραφίζονται με επάλληλα στρώματα χρωμάτων, ξεκινώντας πάντα από τις σκούρες αποχρώσεις και φτάνοντας σταδιακά στις ανοιχτότερες. Να σημειωθεί οτι και στις φορητές οσο και στις τοιχογραφίες χρησιμοποιούμε χρώματα ( σκόνες ) με την διαφορά οτι κάποια χρώματα δεν κάνουν για τοιχογραφία. Βέβαια τα τελευταί χρόνια αρκετοί αγιογράφοι χρησιμοποιούν πλαστικα - ακρυλικά για ευκολία. Τέλος στην τοιχογραφία αποφεύγουμε την μεγάλη λεπτομέρεια σε αντίθεση με τις φορητές εικόνες γιατί λόγω του ύψους της τοιχογραφίας θα χαθεί η λεπτομέρεια.
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1080
- Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
- Τοποθεσία: Μακεδονία
Εγώ έτσι όπως βλέπω την εικόνα με επιφύλαξη θα σου πω, πως, μάλλον, ανήκει στον ΙΘ΄ αιώνα και σε μια τάση εικόνων που ζωγραφίσθηκαν με τεχνικές ελληνικές αλλά με σαφέστατα δυτικά στοιχεία στην τεχνοτροπία και ειδικά στην απόδοση του σαρκώματος.
Η περίοδος μετά τον ΙΗ΄ αιώνα, ελάχιστα έχει ερευνηθεί και κατηγοριοποιηθεί, ώστε να πεις ότι η εικόνα αυτή ανήκει σε συγκεκριμένη Σχολή. Γενικά οι εικόνες της τουρκοκρατίας, ανήκουν σε 5 βασικές κατηγορίες:
1) Στις αυστηρά Κρητικές(συνήθως ΙΕ΄-ΙΣΤ΄ αιών),
2) Στις αυγοτέμπερες που είναι φιλοτεχνημένες με έντονα τα στοιχεία της λατινικής τεχνοτροπίας(maniera latina) και που συνήθως μεταφέρουν στην Αγιογραφία δυτικούς εικονογραφικούς τύπους(συνήθως ΙΕ-ΙΣΤ΄),
3) Στις εικόνες που σε ίσο ποσοστό περίπου φέρουν ελληνικά και λατινικά στοιχεία(ΙΕ΄ έως Κ΄ αιών),
4) Στις εικόνες που είναι ζωγραφισμένες στα πλαίσια της αναβιώσεως της Παλαιολόγιας Τέχνης(συνήθως α΄ ήμισυ ΙΗ΄), της οποίας κύριος εκφραστής υπήρξε ο Διονύσιος ο εκ Φουρνά και
5) στις εικόνες Ρωσικής Τεχνοτροπίας(στην Ελλάδα απαντάνε, μάλλον, μετά τον ΙΗ΄ αιώνα).
Συνήθως οι ειδικοί τις εικόνες αυτής της περιόδου, τις κατατάσσουν ως έργα του τάδε ή του δείνα καλλιτεχνικού εργαστηρίου.
Η περίοδος μετά τον ΙΗ΄ αιώνα, ελάχιστα έχει ερευνηθεί και κατηγοριοποιηθεί, ώστε να πεις ότι η εικόνα αυτή ανήκει σε συγκεκριμένη Σχολή. Γενικά οι εικόνες της τουρκοκρατίας, ανήκουν σε 5 βασικές κατηγορίες:
1) Στις αυστηρά Κρητικές(συνήθως ΙΕ΄-ΙΣΤ΄ αιών),
2) Στις αυγοτέμπερες που είναι φιλοτεχνημένες με έντονα τα στοιχεία της λατινικής τεχνοτροπίας(maniera latina) και που συνήθως μεταφέρουν στην Αγιογραφία δυτικούς εικονογραφικούς τύπους(συνήθως ΙΕ-ΙΣΤ΄),
3) Στις εικόνες που σε ίσο ποσοστό περίπου φέρουν ελληνικά και λατινικά στοιχεία(ΙΕ΄ έως Κ΄ αιών),
4) Στις εικόνες που είναι ζωγραφισμένες στα πλαίσια της αναβιώσεως της Παλαιολόγιας Τέχνης(συνήθως α΄ ήμισυ ΙΗ΄), της οποίας κύριος εκφραστής υπήρξε ο Διονύσιος ο εκ Φουρνά και
5) στις εικόνες Ρωσικής Τεχνοτροπίας(στην Ελλάδα απαντάνε, μάλλον, μετά τον ΙΗ΄ αιώνα).
Συνήθως οι ειδικοί τις εικόνες αυτής της περιόδου, τις κατατάσσουν ως έργα του τάδε ή του δείνα καλλιτεχνικού εργαστηρίου.