Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξεως.

Προβληματισμοί και ανταλλαγή ιδεών από την Επικαιρότητα.

Συντονιστής: Συντονιστές

Άβαταρ μέλους
nickzark
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 4403
Εγγραφή: Τετ Μαρ 02, 2011 10:19 am
Τοποθεσία: Νικόλαος@θεσσαλονίκη

Re: Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξ

Δημοσίευση από nickzark »

αμα θέλουν ας τα αλλάξουν όλα..Π.Χ. Το Βασιλευ ουράνιε να το κάνουν Πρόεδρε ουράνιε..κτλ.
Άβαταρ μέλους
iliasgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1196
Εγγραφή: Δευ Απρ 07, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Ηλιας33@ΔυτικηΕλλαδα

Re: Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξ

Δημοσίευση από iliasgr »

Χειροτερη της αμαθειας ειναι η ημιμαθεια.ειδικα οταν συνδυαζεται με με επιδειξιομανια ,γινεται θανατηφορο κοκτεηλ. Ηταν τοσο σιγουρος ο δημαρχος πως ο παπας ηταν βασιλοφρων και προπαγανδιζε υπερ του θεσμου της βασιλειας ,που εκανε σκηνη! Ο τζαμπα μαγκας !
ελεησον με ο Θεος
Άβαταρ μέλους
stathisekp
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 7255
Εγγραφή: Τετ Μαρ 02, 2011 10:16 am
Τοποθεσία: Νέα Ιωνία Αττικής

Re: Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξ

Δημοσίευση από stathisekp »

nickzark έγραψε:αμα θέλουν ας τα αλλάξουν όλα..Π.Χ. Το Βασιλευ ουράνιε να το κάνουν Πρόεδρε ουράνιε..κτλ.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Δώρησαί μοι του όράν τα έμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον άδελφόν μου
Άβαταρ μέλους
iliasgr
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1196
Εγγραφή: Δευ Απρ 07, 2008 5:00 am
Τοποθεσία: Ηλιας33@ΔυτικηΕλλαδα

Re: Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξ

Δημοσίευση από iliasgr »

«Τοις Βασιλεύσι» ή «Τοις Ευσεβέσι»; *

του π. Αθανασίου Γιουσμά

Πριν καταθέσω ό,τι και σ’ άλλες ευκαιρίες τονίζω, θεωρώ σκόπιμο και επιβεβλημένο να σημειώσω πως ποτέ μου δεν χειροκρότησα τη… Βασιλευόμενη Δημοκρατία. Δεν ανήκω, άλλωστε, σε κανένα πολιτικό κόμμα. Είμαι κληρικός, διάκονος, της Εκκλησίας της ενότητας και της αγάπης.

Όταν ήμουν μικρός δεν άκουσα ποτέ παραμύθια με κακές μάγισσες και φοβερούς δράκους, με βασιλιάδες και βασιλοπούλες ή με όμορφα πριγκιπόπουλα και παλάτια μυθικά. Η Μικρασιάτισσα γιαγιά μου και ο Μοσχονησιώτης πατέρας μου, βουτηγμένοι κι οι δυο στο δάκρυ της προσφυγιάς και κουρασμένοι από τη βιοπάλη και την προσβολή των ντόπιων συμπατριωτών τους καθώς ήρθαν ζητιάνοι στη μάνα γη, μου διηγούνταν ιστορίες και περιπέτειες τραγικές με τους Τσέτες και τον Κεμάλ… Μου ζωγράφιζαν στην παιδική φαντασία την όμορφη Ανατολή που τη «χάσαμε», γιατί έτσι λαθεμένα αποφάσισαν οι μεγάλοι και οι ισχυροί. Ως εκ τούτου μη με παρεξηγήσετε, φίλοι αναγνώστες, για τις παρακάτω επίκαιρες σκέψεις – γιορτάσαμε την ημέρα της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού και ακούστηκε για άλλη μια φορά το θαυμάσιο τροπάριο «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου…νίκας τοις βασιλεύσι…».

Από της καταργήσεως της βασιλείας στη χωρά μας, προέκυψαν μερικά ζητήματα-προβλήματα τελετουργικής φύσεως, σε στιγμές ή ύμνους της Θείας Λατρείας, όπου δηλαδή γινόταν λόγος για βασιλείς. Συνοδική Επιτροπή επί της Θείας Λατρείας, αμέσως μετά την αλλαγή του πολιτεύματος το Σεπτέμβριο του 1974, όρισε ποιες αναφορές στους βασιλείς από τα λειτουργικά μας βιβλία πρέπει να παραλειφθούν και να καταργηθούν και ποιες όχι. Συγκεκριμένα όρισε, ότι στο γνωστό απολυτίκιο «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου…» δεν είναι ορθή η αντικατάσταση της φράσης «νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος» με την «νίκας τοις εύσεβέσι κατ’ έναντίον…», διότι όπως απεφάνθησαν τότε το 1975, η λέξη «βασιλεύς» αναφέρεται στους άρχοντες τους «εν υπεροχή όντες» (Α’ Τιμ. 2, 2). Μάλιστα, στη συνέχεια συχνά πυκνά μάς υπενθύμιζαν την παλαιά αυτή εντολή της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και μας προέτρεπαν να τηρούμε την τάξη και την καθορισμένη πλέον ομοιομορφία στα λατρευτικά τελούμενα. Με την ανάληψη του Μακαριωτάτου κ.κ. Χριστοδούλου στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο, αφού επανεξετάστηκε το θέμα, λάβαμε την εντολή –την παράξενη κατά την ταπεινή μου γνώμη κι ας υπακούω σ’ αυτήν– εντός του Ναού να ψάλλουμε «νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος» και εκτός του Ναού την «νίκας τοις εύσεβέσι κατ’ έναντίον…». Για να κλείσουμε τα στόματα ορισμένων, αντί να τους κατατοπίσουμε-κατηχήσουμε…

Πέρα απ’ όλα αυτά όμως, το επίτομο λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης του Π. Χ. Δορμπαράκη μάς πληροφορεί πως η λέξη «βασιλεύς» προέρχεται από το «βαίνω» και «λαός» που σημαίνει ξεκινώ από το λαό και προχωρώ προς το λαό. Ο βασιλεύς έχει ως βάση του το λαό. Ο λαός τον εκλέγει ή τον ορίζει. Κι αποτελεί τη βάση του λαού, αυτός διοικεί και κυβερνά. Δηλαδή, στηρίζει και στηρίζεται στο λαό. Βασιλεύς κατά την αρχαία Ελληνική γλώσσα μας θεωρείτο ο αρχηγός, ο ηγεμών, αφού πολύ αργότερα εισήγαγαν στην Ελλάδα το ξενόφερτο φρούτο της κληρονομικής βασιλείας. Στον άρχοντα λοιπόν, αναφέρεται η φράση του απολυτίκιου. Ζητούσαμε και ζητάμε ο Θεός να δωρίζει «νίκες στους άρχοντές μας». Αυτό το απολυτίκιο χωρίς την παραμικρή αλλαγή, έψαλαν και στη Ρωσία όταν καταργήθηκε ο τσαρισμός και αυτό ψάλλουν σήμερα σε χώρες που ούτε είχαν, ούτε έχουν βασιλείς. Ο Χριστιανός κατ’ εντολή της Γραφής, προσεύχεται και εύχεται ο Θεός να λαλεί στις καρδιές των αρχόντων του «αγαθά υπέρ της Εκκλησίας του Θεού και παντός του λαού, ίνα εν τη γαλήνη αυτών ήρεμον και ησύχιον βίον διάγωμεν».

Μετά απ’ αυτήν την επίκαιρη αναφορά, εύχομαι και προσεύχομαι όλοι μας «αποθεμένοι πάντα» (Εβρ. 12, 2), να προσηλωθούμε στο Μεγάλο Αρχηγό της πίστης μας τον Ιησού Χριστό, που υπέμεινε σταυρικό θάνατο για τη δική μας λύτρωση. Άλλωστε η σωτηρία εξασφαλίζεται μόνο πλάι σ’ Αυτόν.
ελεησον με ο Θεος
aposal
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 24979
Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)

Re: Ο Απ. Γκλέτσος παραδίδει και μαθήματα εκκλησιαστικής τάξ

Δημοσίευση από aposal »

+1
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Επικαιρότητα”